19 may 2008

Plikten kallar

Plötsligt vill alla gifta sig. Civilt. I Spanien.
Nä men faktiskt, jag har inte bloggat på ett tag och läsarsiffror har sjunkit drastiskt och inga nya kommentarer har funnits att finna bland mina mail. Fler än 3 angående att gifta sig civilt i Spanien.
Och jag vet att jag lovade att skriva hur man gick till väga om jag skulle lyckas att få till det hela vägen. Måste ha varit mitt dolda giftaslystna jag som gick in i ett sådant delirium då jag nådde målet att jag fullständigt glömde att skriva "Fakta om att gifta sig civilt i Spanien".
Så här är det (och rätta mig om jag har fel eller om jag glömt något väsentligt snälla du som jag inte tänker ge ut namnet på då jag antar att det är lite hemligt):
Du (svensken i förhållandet) behöver från Sverige ett PERSONBEVIS där det förutom de vanliga uppgifterna även finns med vad dina FÖRÄLDRAR heter. Personbeviset kan man beställa online på skatteverket (jag skickade ett mail och bad att få det) och man kan få det på engelska eller svenska (känner man till en bra översättare från det ena eller andra språket så kan man ju välja det) MEN: Detta personbevis är inte giltigt om det inte blir stämplat av SVENSK Notarius Publicus med Apostillestämpel.
När man fått detta papper skall detta å ena sidan översättas till spanska av en AUKTORISERAD ÖVERSÄTTARE (jag fick mitt personbevis på engelska och vände mig därför till engelska konsulatet i Barcelona, fick där direkt kontakt med en kvinna som även jobbade som auktoriserad översättare och fick det hela översatt på en dag, cirka 30 euro per sida (3 sidor inklusive stämpeln). Jag scannade mina dokument och skickade dem via mail, det gick utmärkt.
Man skall även ansöka om HINDERSPRÖVNING SVENSKA KONSULATET (eller ambassaden). Detta innebär att du har med dig ditt personbevis samt 2 PERSONER som med PASS eller annan giltig ID intygar att du (dem veterligen) är OGIFT. Man betalar också någon liten avgift, minns ej hur mycket (inte mycket alls dock, 9 euro eller 20 eller något sådant).
Sedan sker hindersprövning via ambasaden i Madrid, och man får svar inom en månad (skickat via vanlig post till dig).
Då detta är klart går man med alla dessa handlingar samt partnerns papper (han behöver utdrag ur registro civil, man kan beställa det on line men behöver då veta saker från hans/hennes LIBRO DE FAMILIA t.ex TOMA) till REGISTRO CIVIL på det ställe där man är skriven (empadronado). Bor man i Barcelona är väntetiden innan de ens behandlar ditt ärende MYCKET LÅNG (upp till ett år), är man däremot som jag skriven i en liten by så var väntetiden cirka 20-30 dagar.
När detta sedan är klart får man tid att möta domaren för att bestämma datum för vigsel, i vårt fall kunde vi i princip gifta oss samma dag. Gifter man sig på en helg måste man betala en summa, gifter man sig en vardag är det "gratis".
Kan någon SNÄLLA korrigera om det är något som inte stämmer? Mitt minne sviker mig.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Jag kan bara lägga till två kommentarer om hindersprövningen; den svenska hindersprövningen kan gå snabbt och vara avklarad på två veckor. Den spanska hindersprövningen som genomförs på registro Civil i Barcelona kan antingen gå relativt snabbt eller långsamt beroende på om man har tur eller otur. Man ställs nämligen inte i en gemensam "kö" utan prövningarna skickas till olika "hindersprövare" och då har man antingen tur eller otur dvs det kan ta lång tid men det kan också gå snabbt. Allt beror på vem som handhar ditt ärende.
Hälsar den anonyma skrivaren som förblir ogift ett tag framöver

KARLAVAGNEN dijo...

äsch, fram för att leva i synd eller sus och dus!

Viktoria Löwenthal dijo...

haha, i synd och sus och dus har jag fött fram en oäkting, men deklarationen ser bättre ut i gemensamt bo, i alla fall om man tjänar skruttigt lite! så osynd kan löna sig