2 jun 2008

Viktvakt


Från våra söndagsförmiddagsbesökare Avi Joan och Carme, hmm...hur skall man hålla vikten då?

När jag var i sverige sist satte vi (mamma, mutel och jag) i oss en makabert stor mängd godis. De hävdade redan första kvällen att det var mitt dåliga inflytande som utölandssvensk med chokladcraving, smågodiscraving, marängcraving - you name it. Så efter att ha hört dessa anklagelser i två dagar kände jag mig lite lättad när jag skulle käka middag hos pappa och följdaktligen inte leda in dessa stackare på syndens banor.

VAD SER JAG då jag svänger runt hörnet till mammas gata om inte mutel, som likt en liten vässla med hönderna djupt nerkörda i jeansen smiter iväg riktning affären, Midos, Midos som i Godis!

Så, efter det fanns det inga hämningar, vi visste alla vad vi gick för och det var ingen idé att spela ngr "I vanliga fall är jag sund och godisfrei"-kör.
Sista dagen jag är där vaknar vi av att dörrklockan ringer, klockan 7!
Det är Mutel som kommer tillbaka från en, håll i er nu, ångestjoggingtur. Klockan 6 vart han uppe, slängde på sig gympaskor och i väg i parken.
Ångest heter det ja. Vrålångest. Hehe.
Så vi gjorde ett vad, den som har kommit närmast sin idealvikt, sitt BMI-värde, då jag kommer tillbaka till Sverige i slutet på juli, den vinner. Vad vet vi inte, kanske att kunna gå på playan utan att skämmas. Eller en ny skräddarsydd slimmad regnrock, om det blir som förra året.

Jag har nog tagit det lite för lugnt, dock, märker jag nu. Pratade med Mutel i helgen och då hade han hoppat hopprep i en halvtimme, varpå jag brast ut i ett så stort VA!? att han nog svalde resten (typ att han sprungit var dag sedan jag åkte..).

Eländes. Så nu dricker jag kaffe med lightmjölk (INTE like gott som kaffe med fetmjölk, espresso skall vara med fetmjölk, det är bara så) och inget till, inte minsta lilla digestive.
Fast jag har räknat ut att jag borde vinna hur jag än gör, för jag är så långt i från min idealvikt (enligt ngn engelsk seriös nättidning var det typ 63 kilo...far away 63 kilo..) att det är lättare att gå ner lite, och jag behöver ju inte gå ner mycket för att det skall synas procentuellt.

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Här har inte heller tappats några kilon, men idag är det måndag och nystart.......Mutel och jag tog mormor- för honom, BaBa för er - med oss till Torekov i helgen, underbart väder, god potatis (med smör), fantastiska jordgubbar, som hon envisades med att det skulle ätas glass till, plus att det skulle drickas kaffe med ngt gott till. I två dagar stod Mutel och jag fast vid vårt nya sunda liv, igår blev det prinsessbakelse för dem och en liten god mördegskaka med mandelmassa för mig. Och som sagt nu börjar vi om, igen....

Anónimo dijo...

I morse var det hopprep i en halvtimma följt av styrketräning på gården, typ ploga och sådant. Sedan ett friskt och hurtigt dopp i havet, årets första.

Viktoria Löwenthal dijo...

kommentar till er båda: hoppas ni blir feta och goda lagom till den 17 juli!!!!!
själv har jag hållt mig hela dagen för att sedan sluka en halv burk nutella som jag köpt till rogges tårta (och det värsta är att jag köptre size lite större för att kunna göra just detta!!!!).