8 jun 2008

Romantiskt värre






Vi var på cirkus igår. Jag har inte varit på cirkus sedan jag var MYCKET liten och var glatt överraskad. Det gick rakt in i hjärtat på mig. Det var inte en stor cirkus och inga stackars djur (jo en häst, men det var ett litet nummer och den behövde inte göra bort sig alls), clownerna var oerhört sympatiska och jag var inte längre rädd att de skulle komma fram och hålla på och larva sig (skakade till och med hand med en efteråt!!!). Det var däremot Junia, kan man verkligen ärva sådant som aversion mot clowner och skräck att sitta på främsta raden etc.?
Nåväl, efter första pausen slappnade hon av, jag lovade att inte låta ngn clown komma närmare än 4 meter och det kunde hon nog faktiskt fatta och ta till sig och klappade i takt och tjoade som de andra barnen efter det.

Själv måste jag vara tröttare och slitnare än vad jag befarade, fick en otrolig lust att sälla mig till sällskapet, dra iväg med akrobaten i de snygga slimade himmelsblå tightsen och den otroligt snygga tvinnade mustachen. HAn hade puffärmar med glittriga stenar på och det var oerhört sexigt. Själv skulle jag gå omkring i något fint livstycke och tillhörande kort svajjig kjol, gärna djupblå med silverstänk.
Ja men på riktigt alltså, jag satt där och drömde mig bort till ett liv i en fin husvagn, små pelargoner på trappen och hundra spännande cirkusintriger att delta i! Fast akrobaten hade visst redan någon, åtminstone kånkade han omkring på en unge i pausen. Rogge hade nog rymt med den (vad de sade) 14-åriga hoppa-på-cykel-med-bara-ett-hjul-flickan, han tyckte i alla fall att hon var väldigt söt.
Men men, vi väljer att stanna hemma, det är ju ändå EM i fotboll, kan käka chips och ha måltider från olika länder, idag lite pasta (fel val ser jag nu, skulle valt schnitzel eller vad de nu äter i Holland)!

5 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

I Nederländerna äter de Rijsttafel, eller Pommes Frites med hackad rå lök, majonäs och jordnötssås - en kombination som kallas Patatje oorlog. Annars äter de kroketter, goudaost. Annan ost med senap till (prova - faktiskt ganska ok) och toast med ham en kas. Dvs rostat bröd med skinka och ost.

Anónimo dijo...

Hej min vän! Vad kul att du inte känner någon aversion mot clowner mer, eller i alla fall inte mot alla clowner :-), du brukar ju sticka så fort du ser clownerna på Rambla men de har också varit störiga. Vi för höras snart, själv har jag tagit examen & har njutit av vår härliga sommar! Pussar Emma

Anónimo dijo...

Jag tror inte man måste vara särskilt trött eller sliten för att känna suget efter att bara följa med en kringresande cirkus. Redan som fem- sexåring kände jag spänningen i det farliga okända som cirkus och cirkusmänniskor representerade, som sagt inte minst starka, mörklockiga, sammetsögda akrobater......Jag tror de märkte det, de skojade alltid mycket med mig, jag minns det jätteväl. Det fanns en lockelse i den frihet de utstrålade och på den tiden hade de ju även elefanter...tänk att få vinka adjö till Linköping och vandra ut i livet sittandes på en elefantrygg. Men jag stannade kvar hemma hos mamma och pappa, jag var snäll och hänsynsfull redan då, tänk så ledsna de hade blivit om enda barnet hade rymt med cirkusen...tja..

Viktoria Löwenthal dijo...

K-vagnen: haha, glömde att vi hade en holländare i "familjen"!
Emma: Jamen de där jäkla clownerna, som höll på att ge din pappa en hjärtinfarkt, de är ju rysligt äckliga!
mamma/mormor lena: hmm...du rymde inte DÅ nä..men senare om inte minnet sviker mig...och då med en popstar eller hur var det?

KARLAVAGNEN dijo...

Eller jättepannkakor som man gräddar på ena sidan och lägger på t ex ost och skinka på den ogräddade sidan. Hupp, så vänder man ogräddade sidan neråt, så att även den blir gräddad. Et voila, där har man en maffig matig pannkaka!!!