12 jun 2008

Spanska upplopp

För några år sedan var vi några stycken väg på en gratiskonsert som Manu Chao skulle hålla någonstans på Montjuic i Barcelona. Samtisigt så var det någon demonstration på gång för någonting, kommer inte ihåg nu vad det gällde den gången men demonstranterna var de vanliga "ocupasaktiga" med palestinasjalar och trasiga långkalsonger i svart och rött. Min mamma ringer och varnar oss om att det var kravaller på gång, det hade hon sett på tv och med vi pratar hamnar vi plötsligen RAKT i upproret och faktiskt, få gånger har jag känt mig så fullständigt på fel plats på feltidpunkt. Först fortsätter jag att prata med mamma, jag var faktiskt inte rädd för polisen innan detta händ eoch det var polisen som kom rusande mot där vi råkade stå (detta var alltså inte överhuvud taget i närheten av demonstrationen som var på la rambla utan vi var några gator bort. men plötsligt flippar polisen ut helt och börjar skjuta med sina gummikulor mot oss där vi står i olika portuppgångar och två sekunder senare är paniken ett faktum, jag minns att jag sade till mamma att SHIT SHIT; DU, jag måste lägga på, det här går ju helt över styr!!!!
Folk rusar till höger och vänster, sparkar in dörrar till husen längst vägen, rusar in på öppna barer och vi, kan jag minnas, hoppade ner mot den lilla vallgraven som tillhör den gamla stadsmuren.

Det man ser på tv nu i dagarna påminner om detta, fullständigt galet, ingen kontroll alls. Nu börjar vi summera rätt många skadade, en död och en svårt brännskadad.

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Usch vad läskigt! Jag var också på den där Manu Chao konserten. Jag bodde precis vid metrostationen parallel då och jag minns hur vi stod på vår balkong och var jätterädda för alla beväpnade poliser som befann sig nere på gatan, vi slapp dock möta dem på ett så otäckt sätt!

Viktoria Löwenthal dijo...

Ja det var ju i början på parallell som vi råkade ut för poliserna, de kom springande med sina kravallstyrkor från rondellen. Minns att vi ett tag hamnade i en portuppgång med en väldigt mycket äldre man som bara varit ute för att köpa tobak, han höll ju på att kollapsa fullständigt!
Galet urskiljningslöst agerande från polisens sida.