28 jun 2008

Jag blir så imponerad!

För något år sedan blev jag grymt imponerad av Monica som bloggar på katalanska (hon har nu flyttat tillbaka till Sverige men verkar fortsätta att blogga på katalanska). Jag var ny i bloggsammanhang och skickade, vad jag trodde, ett mail till henne där jag skrev hur fantastiskt detta var. Mailet kom till mig själv och ja, jag skrev nog inget nytt "impad-mail" utan gör i stället ett offentligt "wow" här och nu. Wow!
Och mitt i detta wow-ande hittade jag en annan svensk som bloggar på katalanska, Erik i Vilanova. Jag dedikerar lite för lite tid till att bläddra runt bland andras bloggar men sanning är att det finns så många bra bloggare och bloggar så oändlig tid hade ändå inte varit tillräckligt, men vad jag vill säga med detta är att Erik skriver väldigt bra om livet i Katalonien (på engelska och katalanska).
För mig känns steget att blogga på katalanska enormt men trycket från familjen här är enormt så vem vet, potser un dia..!

5 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

jo tambe, me agrada molt si un dia puc blogear en catala! Tans anys de estudis y ara, he olvidat casi tots! Els madrildenys no son molt pro catalanes..

KARLAVAGNEN dijo...

Du, Sara i Kina hur mår hon? Har du koll? Eller din press-sekreterare Rebecca kanske? Å har jag sett fel eller har hon tagit bort möjligheten till att liva upp stämningen med att ta bort kommentarerna?

Monica dijo...

Åh, man tackar för det! Det är dock mycket mer imponerande med Erik, för han är så ruskigt insatt i det mesta, och har liksom ingen annan anknytning till Katalonien än att han valt att bo där. (känns konstigt att inte skriva här...) Hans familj är ju helsvensk!

Jag bloggar numera bara på katalanska på blogger.com, medan mitt svenska bloggande förflyttats till:
http://www.vk.se/kategori_blogg.jsp?category=632&blog=true&leftmenu=132
(kanske för lång länk? Finns annars via Eriks blog!)

Dock - det är ett extrajobb med tvåspråkig blog. På ett sätt enklare med två separata. Tror jag!

Viktoria Löwenthal dijo...

Karlis: Impnerad av dig också! Alltid! I synnerhet av hur många bloggar du hinner kommentera, vart man än går finns dina spår där!

Sara ja, hon är nu tillbaka i Little Chicago, dvs Malmö, och jaghar inget hört om ngn bloggning så jag antar att det är nerlagt.

Monica: Hörru, den länken har jag redan hittat!Man skall ju upp i sommar så vem vet, vi kanske stöter på varandra i byn (om vi går fel på en sisådär 30 mil...)
Hoppas ni har det bra och njuter för fullt av svensk sommar när den är som bäst.

KARLAVAGNEN dijo...

Äsch jag får la börja lära mig skriva och tala svenska innnan jag tränar min katalanska. Var inte för att fiska efter komplimanger mer för att se om jag kunde få ihop nåt! Men visst är hon fantastisk Monica:n... :-)

Å, Sara är tillbaka - så bra!