26 jun 2008

Sjöfartsnytt




Vill ni läsa något annorlunda, fängslande, vackert?

Sjöfartsnytt av E. Annie Proulx (originaltitel Shipping News) är boken man antingen älskar eller låter bli att läsa, framsidan kan antingen fånga ens intresse eller stöta bort en, titeln låter kanske inte jätteintressant men är det desto mer
Fick både Pulitzerpriset och National Book Award (och för att ni skall förstå kan jag säga det att en Oscar för mig oftast innebär att jag INTE bör se filmen, Strindbergpriset innebär att jag definitivt inte vill läsa boken medan i alla fall Pulitzerpriset känns lagom intressant) och jag läste följande recension på http://www.bokrecensioner.se/9176434141:
"Får aldrig ta slut
Recenserare:
Heas Datum: 2005-06-12
Denna bok innehåller inga fantastiska scener eller stora, ovälvande tankar. Men det är en av de absolut mest magiska böcker jag läst. Omslaget är grått, det karga landskapet på New Foundland där det mesta av handlingen utspelar sig, är grått, Quoyle, bokens huvudperson, är grå. Men historien är färgsprakande och jag ville inte att boken någonsin skulle ta slut. Historien fortsätter långt efter det att boken faktiskt tagit slut, och jag är övertygad om att den värld som Proulx berättar om existerar någonstans utanför hennes egen fantasi. Personportträtten är mycket finkänsliga och rörande och jag förstår att Annie E. Proulx fick både Pulitzerpriset och NAtional Book Award för denna skapelse. Ska du bara läsa en bok i år - läs denna!"
Och jag håller med till hundra procent.
Haha, skulle kolla upp ngn site där man kan köpa den och ser då att Lasse Hallström gjort film av denna fantastiska bok och med Kevin Spacey i huvudrollen. Stämmer inte helt med min bild och på beskrivningen verkar de ha ändrat en del från originalmanus. Skall man våga se den? Hmmm...njae, skall nog smälta boken först.
(Under temat "Vi är alla olika" hittade jag en recension som löd: Deprimerande och tråkig. En av de tristaste böcker jag läst. Jag klarar inte filmen heller. Hehe. På http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=278)

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Jag håller med dig. Fick den som pocket av min chef för några år sedan. Han hade köpt en sommarbok till alla sina "underhuggare", och valt olika efter vad han trodde vi kunde tycka om... Är nog den bästa present jag fått på jobbet någon gång, snacka om personligt!

Monica dijo...

men, hur kan det vara ÄNNU mindre text i just detta inlägg????

Förstår förstås att bilhåleinflammationen hindrar för att rätta till detta med små-text-problemet... KRYA PÅ DIG!

Viktoria Löwenthal dijo...

anonym: GUD VILKEN COOL CHEF!


Monica: är det för mkt snaps på midsommar? san joan? eller stress inför flytt till sverige?
jag HAR ändrat tillbaka! för mig ser alla likadana ut nu, stora och fina..
hmm

någon annan? på en annan dator? som ser som monica?