2 jun 2008

Kulturkrockar



Många tror att kulturkrockar handlar om stora viktiga saker. Oftast är det nog inte så, utan det ör små små saker från vardagen som får en att reagera, ibland mest med oerhörd förvåning, ibland negativt.

Två matkulturkrockar som präglat mig (ja kanske lite väl starkt ordval, det där prägla, men ok, som fick mig reagera? hoppa till? säga WHAT!?) har varit:
1. Min peruanske pojkvän (ungdomssynd som varade i 5 år för mycket) som ville ha ris till allting försökte jag leda in på lite svensk mat emellanåt. Då jag hade gjort pannkakor som vi enligt mitt svenska sätt skulle äta med lingonsylt frågade han var riset var. Var är riset? Helt lugn fråga, som att jag bara hade glömt att ta fram det (ja självklart skulle JAG ta fram det, inte han, på den tiden visste jag inte vad feminist var. Visste nog knappt vad jag själv hette).
Riset?! Till pannkakor med sylt? Jojomensann, varför inte.
2. Rogge...ja ni känner ju honom vid det här laget..
Han lägger marmelad ovanpå leverpastejen. Då jag såg detta första gången och ifrågasatte detta svarade han: Vad då då, du har ju ost ovanpå sylten.
Hmmm. That is NOT the same.
Detta inlägg blev till för att jag tidigare såg Junia göra ngt som jag nu har glömt, men det var ngt knasigt som fick mig att tänka: Ja ja, så är det att ha blattebarn.

7 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Farsans knäckemackor torde i så fall vara en direkt kulturkrock. De har allt! Lager på lager.

KARLAVAGNEN dijo...

Jo precis. Som när folk inte tror man är klok med lingonsylt till köttbullar. Eller när spanjorerna sitter och pillar bort den lilla etiketten på Iitala glasen för att det är snobbigt att ha märket kvar. Det är då man önskar att de kunde kränga av sig sin Hilfiger tröja och ta av sig sina Dior solbrillor innan de pillar på mina glas.
:-)

Viktoria Löwenthal dijo...

ja fast inte konstigt det där med lingonsylten när de på ikea frågar om man vill ha MARMELAD till maten, låter ju döäckligt!

uj..jag e nog lite spanjack i alla fall, jag pillar också bort de där grejserna (fast hade nog inte vågat pilla på dina!)

KARLAVAGNEN dijo...

Jag är ganska snäll och har nog inte så många kvar att pilla på (etiketter alltså!)

Anónimo dijo...

Jag har en svensk kompis i Sverige som alltid ätit sina mackor med leverpastej och marmelad. Fast det gör det inte mer rätt.

Eva dijo...

Som på IKEAs julbord där man kan se spanjorerna lägga på lingonsylt på gravade laxen...fast det kanske är gott, haraldrig provat.

Anónimo dijo...

lingonsylt till pannkakorna?? måste vara nåt danskt påfund..;-)