27 nov 2007

Volver

Nej, jag tycker inte Volver var ngn hit, kommer ha glömt handlingen helt inom några dygn. Det som var Almodovar är nu Anpassadovar. Lite tuttar, ngt original gärna i form av en gammal tant, lite hysteriska vändningar (men inte hälften så galet hysteriska som tidigare, då platsar det väl inte i USA för då måste man förklara VARFÖR ngn blir hysterisk och ja, det hinns inte med), och det enda som saknades i denna var en hora (eller jo, det finns en men hon har en så liten roll så det är knappt att man hinner uppmärksamma henne) eller en transvestit men Almodovar håller ju på att göra upp med sitt förflutna och har nu kommit över crazy-stadiet och är nu mer seriöst inne på sexual abuses och vad det innebär/innebar etc.
Antar att jag är tråkigt stockkonservativ, jag vill att allt skall vara som det alltid varit, blev t.ex. fullständigt skogstokig när jag fick se min älskade Svansjön i Mats Eks tolkning, ett par skalliga androgyna svanar intog scenen...huga!!! Och vem kan jämföra en scen ur Kika med en scen ur Allt om min mamma (tillrättalagd så till den milda grad att den går och vinner en Oscar..bjurk)?

No hay comentarios: