16 nov 2007

Mysterium löses med hjälp av internet

I flera år var jag helt besatt av att förstå sången "Seems So Long Ago, Nancy" med Leonard Cohen. Jag frågade alla som verkade ha ngt att säga, jag bad om hjälp med om översättning av dubbla budskap, hjälp att höra det jag missade - ingen ledde mig närmare gåtan.
Så idag, förkyld och eländig, slösurfar jag på intrenet, på youtube, jag letar efter något och jag vet inte riktigt vad, jag vill ha svar på ngt eller hitta ngt som väcker mig till liv. Och så söker jag på denna sång och ser att det jag saknade för 20 år sedan nu är verklighet: internet, med alla dessa människor som gör att man förstår att man inte är ett dugg originell, alla mina tankar har tänkts av ngn annan, man har trampat i samma banor, vissa har kommit längre, andra har som jag kört fast. Nu har jag inte bara svaret på gåtan, jag har även fått se ett foto på Nancy. Om det nu är sant. Känns sorgligt och underligt och lite overkligt, vi känner ju varandra sedan länge, Nancy och jag, och hon har upptagit mina tankar så många gånger.
Vad har jag mer för gamla olösta mysterier jag nu äntligen kan få svaret på?

No hay comentarios: