22 nov 2007

Google-annonserna

Vad är det som styr vilka som annonserar på våra bloggar? Är det ngt i vår profil - jo, det är det ju uppenbart, men exakt vad? Vissa ord i beskrivningen ger visssa utslag? Jag har ju ofta reklam för språkskolor i Barcelona (styrs av att jag är utlandssvensk, ok, förståeligt), billiga resor till Sevilla (styrs av att jag är fattig, ok, men hur vet de det??), samt billiga rum i Barcelona (men hallå!! är det så uppenbart, det där med min ekonomiska situation, eh?).
Kollade in på Sneakers blogg, hon sticker inte under stol med att hon är flata och vad hittar vi där? Reklam för två olika behandlingshem..hm..
Nytt exempel (var ju tvungen att kolla lite flera nu när jag ändå var igång); Tobias Lindqvist beskriver sig som en tatuerad flyttfågel som lider av depression men som gillar bl.a mat. Uppenbarligen tycker Google att han har lite identitetskris och därmed drar till sig likasinnade; Gud älskar dig härbärgerar på förstaplats och sedan kommer en radda annonser tema singel site, matproblem samt en site för protest mot elchocker.
Interesante, la verdad.

5 comentarios:

Anónimo dijo...

Precis min tanke...Även här undrar man över dolda kameror :S
Fast för ovanlighetens skull skrev jag INGENTING om alkohol i mitt inlgg och ändå händvisade dom till ett missbrukshem för alkoholister. Nog för att jag festar väl så hårt på helgerna men SÅ illa kan det väl ändå inte vara? Haha

Eva dijo...

De som har blogg.se har nästan alla "gud älskar dig" de får ju inte välja själva om de vill ha reklam eller inte. Jag brukar ha reklam om ett hotell i "Dinas mawdy" som tydligen är nån liten stad eller nåt. De skulle bara veta på det där hotellet att inte en jäkel som läser min blogg är intresserad av att åka dit.

Besserwissan

Viktoria Löwenthal dijo...

Sneaker: du behöver inte skriva om alkolhol, de tycker ditt dekadenta homoliv är tillräckligt för att vilja skicka dig till rehab.

dina: jamen jag kollade upp en hel del och det är rätt roligt att se, jag tror faktiskt att det finns en del sökord de går på och sedan är det kört, det där med gud fick tex aldrig jag när jag hade blogg.se, lade de märke till mitt eftrnamn månntro?

la linda dijo...

mycket intressant iaktagelse, ska själv kika på det här lite grand...

Anónimo dijo...

Först nu såg jag att du länkat till mig... ;) Och det där har jag aldrig riktigt tänkt på, men ändå undrat hur de ibland valt ut annonserna man får på bloggen...?