12 nov 2007

Men efter en skön tupplur i solen på playan

..var vi människor igen och blev bjudna på underbar lunch (jo men jag har sett i andra bloggar att man ska uttrycka sig så nu för tiden, det är mycket FANTASTISKT och UNDERBART i Sverige, och jag vill ju inte vara sämre! Jag menar, man måste ju VISA att man har ett UNDERBART liv, eller hur?!).

Vi åkte till en liten by med Maria och Dome och Selma där de hade bokat bord på en restaurand där maten var urgod men det som vi alla nog mest kommer att minnas var deras efterrätt, jag skall göra ett försök att återge receptet (rätta mig om jag har fel Maria!):

Gammalt bröd (typ baguette) skärs i 2 cm skivor. Det skall vara hårt då det läggs i mjölk, och där skall det ligga i 24 timmar. Sedan skall det friteras i rikligt med frityrolja (jag brukar inte äta friterat men detta är ngt utäver det vanliga, jag lovar) så att ytan blir knaprig men det inne i fortfarande mjukt. Pensla på med karameliserat socker (almibár?) och strö lite kanel över, serverades med marängglass/sorbé. PJOH!!! Vad gott!!

No hay comentarios: