29 nov 2007

Svenskinvånare?

Läste i DN att:
Indianinvånare?
Urinvånare? Indian?
Är jag en Svenskinvånare i Barcelona?
Sedan googlade jag på detta (indianinvånare) och då fann jag att de dessutom har en mycket speciell förmåga, i alla fall om de bor på en av öarna i Titicacsjön; de är flytande! "Vi lärde oss ocksá att Thor Heyerdahl tog hjälp av titikcacasjöns flytande indianinvånare vid byggandet av Ra för sin Kon-Tiki expedition, mer om dem senare."
Ja! Jag vill veta mer om dessa flytande indianinvånare, i synnerhet som jag varit på just dessa öar, men det enda som flöt då var öarna (fast detta var ju 1993, mycket kan ha hänt!).


2 comentarios:

Eva dijo...

Vaddå? Flöt öarna?! Fan va coolt, var finns dom?

Viktoria Löwenthal dijo...

http://es.wikipedia.org/wiki/Uro_(etnia)

Los Uros, ligger i Titicaca-sjön, mellan Peru och Bolivia. Byggda vassöar (jo, det plaskar om fötterna emellanåt) men där finns allt, skola, missionshus, bostäder etc.