6 nov 2007

Sverige och att vara främst

Ofta läser jag i svenska tidningar, såväl de som anses seriösa som de som anses mindre seriösa, om NYA upptäckter, ny teknik, nya rön etc. Sällan läggs det till att det endast är nytt för svenskarna. Alldeles nyss läste jag i Aftonbladet om NYA möjligheter att se bebisen i magen med 4-dimensionellt ultraljud. Nya möjligheter? Kanske för att sjukvården är så fattig i Sverige så att denna teknik inte hittat dit förrän nu men NY är den knappast.

Vet att min väninnna redan i början av 2005 var och försökte se sin bebis på detta sätt men hon ville inte vara med på bild så det blev inget (och de slapp därmed betala, DET kallar jag att vara service minded, i synnerhet i ett land där de knappt kan stava till ordet, och ja, definitivt inte på engelska...).

Sedan är det lustigt att läsa vad Aftonbladet skriver om vad man kan se: "föräldrarna kan se hur barnet blinkar, öppnar och stänger munnen och sparkar med benen."

Ja..jo...de gör ju inte så mycket mer de där små liven...

Jag reagerade på ngt annat igår, ngt annat som var NYTT i Sverige och därmed i världen men nu hittar jag det inte, säkert ngt barnrelaterat det med..jag återkommer.

5 comentarios:

Anónimo dijo...

Ja jag har tänkt samma tanke många gånger...När jag först flyttade ner hit till Barcelona, för snart 10 år sen, var det förvånansvärt många av mina vänner som inte verkade ha rest över huvud taget...Frågor som "-Det finns väl bankomat??" kunde dyka upp inför någon vilsen vän som tänkte komma ner och hälsa på...Trodde kanske det gick åsnor på gatorna och att taxi består av häst och vagn? När man sen påpekade att "-Här i Barcelona kan man beställa både fotbolls-, teater- och bio-biljetter direkt i bankomaten! (Då för 10 år sen!) Man väljer till och med vilka platser man vill ha! Så häpnade många..
Vad gäller "mödravård" etc., så verkar väldigt mycket stenålder i svergie måste jag hålla med om...Ser ofta kommentarer om t ex. köns UL och hur ofta det spås fel t om i vecka 20 eller 30..Här har jag ALDRIG hört någon som fått veta kön och sedan fött det motsatta..med dagens teknik och enorma kvalitet på ultraljudsmaskiner så verkar det väldigt "lätt" att se. Sverige VAR ett framgångsland..men är det det fortsatt? Kram Maria

Viktoria Löwenthal dijo...

grrr, skrev ett långt svar men så hakade min dator upp sig och nu har jag ingen inspiration och måste gå hemifrån. men jo, håller fullständigt med, svenskarnas bild av spanien och vad som finns och inte finns är ofta väldigt ouppdaterad och ibland blir man alldeles höpen. Och i Sverige häpnar jag när de tex berättar att de mäter magarna med måttband för tat kolla bebins storlek...kollar de könet med pendel också?

Anónimo dijo...

Fel information...
Man använder måttband för att kolla livmoderns storlek, inte barnet. Vill man veta hur stort barnet är, så gör man ett såkallat tillväxt ultraljud.
Svensk mödravård är toppen och gratis.

Viktoria Löwenthal dijo...

Fantastiskt, livmodern var det ja. Tänk att det är ju stor skillnaden eftersom den sitter..öh..utanpå kroppen..
eller?
Mödravården här är också gratis, man kan sedan, som i sverige, välja att gå privat. skillnaden är att fler gör det här, vilket belastar den allmäna sjukvården mindre.
Svensk mödravård, svensk sjukvård, helt ärligt, knappast toppen och med en dalande stjärna, fråga vilken läkare som helst. Kaos, panik och patienter som blir vägrade vård, födande som blir skickade till nästa sjukhus, och nästa och nästa...
ALDRIG hör jag så många rysliga historier som då man pratar sjukvård i sverige, med svenskar. folk som vill ha epidural och ingen läkare hittas, barnmorskor som springer i skyttetraffik tills de är alldeles slutkörda (= risken för olyckor ökar).
Nej fy, jag skulle inte våga vara i sverige nära BF med risk för tat barnet kommer för tidigt och jag skall behöva föda där.
Däremot är NÄSTAN alla jag talar med här OTROLIGT nöjda med ALL sjukvård och mödravård. Otroligt proffsig, high tech och personlig.

AnnaH dijo...

Gjorde ett 3d/4d i England tidigare i höst och professor Stuard Campbell som vi besökte började med 3d/4d 1982. Då var han först i Storbritanien, men inte i världen. 25 år senare kommer Sverige med denna fantastiska nya teknik. Yeah...