19 nov 2007

The other side of Burka


Igår såg jag något av det värsta jag har sett på länge. Man trodde man sett det mesta, att man var härdad, men detta tog fan priset för ett tag framöver.

Dokumentären "The Other Side of Burka" (Az Pase Borghe) av Mehrdad Oskouei handlar om ett folk boende på ön Qeshm, Iran. Kvinnorna bär en sorts mask över ansiktet som gör att de ser ut som någon iransk version av Dr Hannibal Lecter, och det är rakt av fördjäkla beklämmande att se. Jag kan inte släppa bilden. Vill ni ha en dyster kväll kan ni alltid kolla på den, härligt munter.

2 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Dystert. Att man tar det här med att inte exponera hårsvall på blodigaste allvar framgår med all tydlighet. Å andra sidan (för att se det från den allra ljusaste) så slipper man ifrån mustaschvaxning. Hannibal Lecter är dessutom en osedvanligt skrämmande, men fascinerande karaktär. Även om kvinnorna kanske inte anser att liknelsen mellan de båda är speciellt angenäm. Det svåraste med burkans varande eller icke-varande är med vilken tyngd vissa kvinnor hävdar att det är ett eget val och att det inte handlar om manligt förtryck, i religionens/traditionens namn. Ytterligheter är alltid svåra att handskas med.

Viktoria Löwenthal dijo...

ja både vaxning och plockning blir ett minne blott! Tänk, det hade jag inte tänkt på. Ska höra med rogge om vi inte kaninföra lite striktare regler här i familjen.
och junia kan få tvångströja samt en lösmustach för att lätta upp det hela.

På tal om val, när jag var tllsammans med mkt svartsjuk man och inte kunde gå via konsum på vägen hem utan att bli beskylld för att ha varit hos en älskare så försvarade jag ju också mig i flera år med att jo men det var ju ett eget val, det där att jag inte ville gå på vare sig tjejmiddag eller öl efter jobbet eller annat socialt. Eftersom jag ju ändå inte fick, så var det ju inte så mkt att göra åt (nja, valet att bli blåslagen fanns ju alltid, men det kan man ju inte välja för ofta med tanken på alla risker det medför...).