28 nov 2007

Hårda nypor

När jag var i Peru 1993 var det en blind gammal kvinna som tog min hand och blev så förvånad att jag, som var gringa, hade sådan läderartad hy. Hon blev riktigt imponerad och pratade på om klasser och fattigdom och att det minsann inte var var dag man mötte en gringa som hade händer som en äkta arbetare.
Mina rida-häst och handbollsfingrar...föga hade de att göra med hårt arbete.
Varför jag kom att tänka på det? Jo för att jag just smorde in dem och på mina pekfingrar, på sidan som vätter mot tummen, så är huden absolut läderstenhård. Mysigt va?
Och DET fick mig att tänka på en annan liten anekdot som för mig blivit en klassiker. När jag var relativt nyanländ i Barcelona var jag tillsammans med en kille som hade väldigt klar uppfattning om vad en kvinna skulle vara, hur hon skulle vara klädd och uppföra sig och så.
En dag i bilen så frågade han mig om en Klinex.
-Va?! Har du ingen Klinex? Jamen alltså Viktoria, du är ingen riktig kvinna..

No hay comentarios: