21 abr 2008

Rekommendation




En rekommendation, inte från socialstyrelsen eller vad de nu heter de där som skrämmer en på ciggpaketen i Sverige utan från mig:

När man får barn nummer 2 (och definitivt nummer 3, 4, 5 etc.) så ÅK PÅ SEMESTER med nya bebin ENDAST. GUD vad skönt det har varit! Att få snuffa på liten bebis utan att få onda ögat av storasyster, det var HÄRLIGT, urhärligt. Att vara med alla sina barn är fantastiskt (det måste jag skriva, annars hoppar någon argsint läsare in och skriver ngt om ja jag vet inte vad) men att få rå om en sådan liten och njuta en bok (i mitt fall just nu John Connor bok nummer 2, tror den heter Playroom) alla de stunder en bebis sover - WOW!

Nu betalar vi priset, hittat Junia i färd med ett antal mordförsök på lillasyster (kudde över huvudet, trampa avsiktligt på huvudet, knipa små bebishänder tills de vitnar, klappa HÅÅÅÅRT HÅÅÅÅRT...ja vem har sagt att det skulle vara lätt? Ingen. Hittills har vi nog snarare haft det bättre än utlovat av alla kraxande olyckskorpar) ett antal gånger och på nätterna håller hon hååårt om min hals, men ok, det kan vi ta, vi är ju utvilade nu!

Men: Mijas playa där vi var väcker klart antropologen i en (ja har ni ingen i er så gör det ingenting, man kan vara glad ändå, eller snarare, man kanske är gladare då! Mindre analys, mindre tänk, mer njut och rödtjut!). Det är en knasig by, full med engelskmän som bor året om, mixade par (spanjorska & engelskman var vanligare variant än spanjack & engelska, i alla fall vad jag lade märke till), alla restauranger och affärer är på engelska och i supern är färgerna annorlunda eftersom det är engelska/irländska märken som styr på hyllorna (och faktiskt, det fanns både singoalla, finn crisp och felix köttbullar). Jag har fått en ny favorit: FOX´s Ginger cookies som man äter med gorgonzola eller annan god ost!
Finns antagligen inte här i byn men engelskgettot Santa Susanna har säkert (upps, hittade en link där man kan köpa och insåg att de är irländska, rätt skall vara rätt! http://www.foodireland.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Product_Code=510406&Category_Code=cookies&Product_Count=14).
På fotona:
1)Träden i Mijas playa club där vi bodde var alla snyggt klippta, antar att trädgårdsmästaren har någon stark artistisk läggning. Artistisk, inte autistisk.
2) Vi käkar butifarra men i Malaga har de Butiplaya. Och Madrid har den vidrige Guti, som jag länge trodde hette Buti.
3) Katt med fågel = även i semesterparadis händer det saker. För att inte tala om King eller irländska Amy, huga.

2 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

www.thefoodhall.es har engelska, amerikanska och holländska matprodukter. Samt www.tasteofamerica.es

Som ett tips bara å hjärtligt välkommen tillbaka!

Viktoria Löwenthal dijo...

Man tackar man tackar, skulle det bli panik skall jag allt skicka efter!