7 oct 2008

Spill din tid

När man är trött blir man lättare sur, det är ett känt faktum (ja jag blir det i alla fall). När jag väntade på att Junia skulle dansa klart så snackade jag med en annan mamma vars pojke också går på dansen och så ansluter sig en tredje men hon är SÅ upptagen av att skräna om att hon minsann nu varit och pratat med rektorn för skolan eftersom vi skall ha föräldramöte den 21 oktober och hon minsann inte tänker finna sig i att de talar katalanska på det mötet för hon har minsann hört att det finns någon lag som ger alla rätten att bli tilltalade på spanska eftersom vi är i Spanien etc. etc.
Jag kommer ihåg henne från det första föräldramötet då hon frågade om de kunde ta det på spanska varpå de svarade att nej, skolans policy är att all kommunikation sker på katalanska. Hon har nu drivit det hela vidare och kommer att anmäla skolan till högre instans om de inte gör som hon vill.
Tänk om hon hade satsat all den tiden hon lagt ner på att lära sig lite basic catala.

10 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

"Det är synd om människan"

Elin dijo...

Jag har aldrig varit känd för att vara särskilt pro-katalanska,men lite basic förstár man ju. De borde kunna mötas halvägs tycker man,kanske om hon frágar om nágot hon inte förstátt kunna upprepa bara det pá spanska.För meningen med ett föräldramöte är väl trots allt att föräldern skall bli informerad. Sen behöver de ju inte frán nágons sida vara obstinata,och totalvägra vare sig att lära sig Katalanska eller att prata Spanska.
Tack för böckerna! Hade jättetrevligt. Kram

Viktoria Löwenthal dijo...

Jo men visst, de sade faktiskt (på mötet i våras) att om det var ngt hon inte förstått eller behövde mer info så kunde hon komma fram efteråt så skulle de ta det då. Men jag tycker ändå att det är lustigt att man kan lägga ner så mkt tid på att ringa och kämpa, när man trots allt valt att bo i catalunya, gilla läget typ (som de coola svenskarna hade sagt).

Ja tack själv, synd att det blev lite kort, jag fick dåligt samvete över att ha lurat ut dig ditt gravida skrälle för en så kort liten fika. Hoppas böckerna ger lite god läsning :)

Och visst är det synd om människan, den gode strindberg har så rätt så rätt.

Elin dijo...

Ja men dá sá,dá är hon helt enkelt bara en jobbig person.

Äsch ,bara bra för mig med lite luftombyte.Har pábörjat en av böckerna,börjar fá lite funderningar om det där med epidural.Har fátt för mig att jag kommer att klara mig utan,man e väl viking eller kanske inte? Det lär väl visa sig....

Viktoria Löwenthal dijo...

amen hallå! det skulle du ju ha kommit med när vi fikade igår, hemliga människa

Elin dijo...

Nä men det kom jag fram till under natten/kvällen när jag läste i en av böckerna.Jag vet nog inte förräns jag väl där. Jag kanske ylar som en stucken gris,GE MIG ALLT NI HAR!!INTRAVENÖST,EN SPRUTA,GENOM NÄSAN,PILLER,LUSTGAS,WHATEVER!! Jag vet ju inte riktigt hur det känns,sá jag skall inte vara för kaxig ;)

KARLAVAGNEN dijo...

Epidural är skönt när man ska ha titt-operation i ben t ex. Vid barnafödsel vet jag inte.

Som sagt jobbig morsa...

Anónimo dijo...

Så skönt, nu verkar allt vara som vanligt igen, efter en veckas tråkig väntan är alla tillbaka, Vicki; prinsessan Junia; Rogge/Gala och KARLAVAGNEN!!! Vi hörs snart igen!

Viktoria Löwenthal dijo...

Elin: jag tycker att så länge man känner att man tar det man vill och ber om det man vill utan att bli dömd för det eller känna sig mindre duktig så är det bra. tyvärr är det galet mkt prestige i barnafödandet i sverige, varför förstår jag inte. har du andats fram ditt barmn är det bäst, sämst är du om du fått kejsarsnitt.
Att vara väl förberedd och att ha läst på ordentligt gör ju endast att man har ett väldigt bra utgångsläge, man vet vad man kan be om och vad det kan ge.

Karlavagnen: Välkommen tillbaka!! Du var saknad!!! Läste till och med igenom min blogg för att se om jag förolämpat dig : )

mamma lena: ja visst är det bra!

KARLAVAGNEN dijo...

Nähä! Jag är ganska härdad! Du kan nog inte förolämpa mig. Var upptagen med begravning och allmän TLC av den avlidnes föräldrar som gick och skadade sig i samband med begravningen.