20 oct 2008

Rädsla

Det är mycket om rädsla just nu i Junias liv. Häromnatten kom hon in till mig och mumlade sömndrucket: Mamma, det är fullt med pirater i mitt rum. som flyger.
Ikväll började diskussionen redan vid middagsbordet:
-jag är inte rädd för pirater, och inte för de där, du vet, de där stora (gegants - jättar som dyker upp vid diverse festligheter här i katalonien), och inte för llops (vargar)...bara för troll.
-jamen junia, detvet du ju att troll inte finns, INGEN livs levande människa har någonsin sett ett troll.
-men en som är död?
-nej, jag menar, ingen har sett troll för det finns inga.
-men är troll snälla mamma?
-jamen junia, troll är varken snälla eller dumma (här spärrar hon upp ögonen något) för de finns ju inte.
-vad då, är troll dumma? vad sa du mamma, inte snälla?
--nej men ärligt junia, det FINNS INGA TROLL, har aldrig funnits och kommer aldrig att finnas, jag LOVAR dig det.
Man ser, hon VILL verkligen tro mig, livet blir lättare då.
så bubblar nästa upp:
-men dumma pojkar finns det, dumma pojkar som dödar andra människor.
-öööhhh..jo...öh...det kan det ju i och för sig finnas (jag tänker febrilt, vad har hon nu hört??)
-de kommer här på gatan och gör så att de dödar oss?
-nej, de finns inte här, de är låååångt låååångt borta, ja om de nu finns alltså..
-vad då lång, i sverige?
-neeej, inte i sverige, mycket längre bort.
-så om vi går på en gata långt bort, så kan de komma och döda oss?
-nej, de dödar bara varandra, du behöver inte vara orolig, du har en mamma och en pappa som älskar dig och som skyddar dig mot allt dumt (yeah right, men man kan ju alltid önska!!).
-så om man inte har en mamma eller en pappa så blir man dödad?
MY GOD!! Jag som har amningshjärna och allt, jaghänger inte med!
paus och läggdags - the show must go on:
-mamma, en sjutsysterska, som heter magedelen, hon, hon dödade massa massa människor.
-va? en sjuksköterska som heter madelene? vad gjorde hon sade du?
-jo hon dödade en massa människor, med en pistol så pang pang pang. så marias mamma är inte egentligen marias mamma utan en ny hon fick när sjutsysterska magedelen dödade henne.
-oj då, ok, vem har berättat detta för dig?
-eva (fröken)
-hmmm...nä du junia, nu tycker jag att vi skall sova
varpå jag börjar sjunga
-mamma, om du sjunger, då hör vi inte om pojkarna kommer..

5 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Som sagt - det är inte lätt att vara mamma.

De där jättarna. Kan hon inte få titta inuti en sådan där?

Rebecca Löwenthal dijo...

Amningshjärna eller inte. Det är fan inte lätt att hänga med i svängarna ibland. Vänta du bara tills tjuvarna/monstrena ligger under sängen och pedofilerna i badkaret. Visserligen bara om natten och de syns inte om man följer med in, men de finns där likförbannat en stund senare, ändå.

Viktoria Löwenthal dijo...

ja tjuvar har vi gott om, idag gjorde jag om i flickornas rum och på väg in i lägenhet säger jag glatt: oh WOW, du kan inte ANA vad som har hänt i ditt rum!!!
-vadå? har tjuvar tagit alla mina saker??

Anónimo dijo...

Hon är så roliga lilla Juni. Tack för den underhållningen.
Helena

Selmas o Gretas krypin dijo...

HAHAHAHA...Ja lilla, stora Junia! Vad ska det bli av henne, månne???
Finns mycket man skulle kunna tänka sig...