15 oct 2008

The Bocata-fight

Vissa slag är svårare än andra. De där det finns en klar strategi och en klar motståndare kan väl anses som de simplare, men i det ögonblick dina barns heder och ära ifrågasätts så ändras spelreglerna.
Sedan Junia började äta har vi fört en väldigt svår och ojämn kamp mot parkens absolute envåldshärskare: Socker. Överallt äts det socker i diverse former, ivrigt påhejade av reklamsatsningar som vänder sig till minderårig publik. Kinder innehåller t.ex allt ditt barn behöver av dagliga proteiner, någon chokladöverdragen sak likaså. Vitaminer kommer i en donut och vad gämmer sig inte i ett kexpaket om inte Allt ditt barn behöver.
Nu är Junia och hennes vänner så stora att de kan kommentera varandrasn förehavande. I skolan skall man var dag ta med en liten frukostgrej. Junia äter ju alltid stor frukost hemma så hon får med sig ett äpple eller någon annan frukt. När jag hämtar henne efter skolan vet jag att hon klockan 13 åt stor måltid med förrätt varmrätt och dessert (yoghurt eller frukt) så då har jag med mig ännu en frukt som hon kan äta på vägen hem.
Men hon ser ju att ALLA andra har vitt franskbörd med nutella, baguette med nutella elelr chokladfyllning, små tefat med kräm etc.
Och de andra barnen SER att Junia bara har frukt. Junia älskar frukt, hon älskar allt så det är inte problemet. Problemet kommer i "men mamma, alla andra..".
Hittills har jag vägrat, någon gång (typ en fredag) går vi till ett bageri efter skolan och köper en baguette för att hon inte skall tro att jag är fullständigt omöjlig (och jag hoppas väl därmed att undvika motreaktion senare), men i morse blev jag helt rörd. Rogge hade varit ute och handlat bröd och lite bullar till frukost. En bulle liknade en liten baguette. Junia tog den och sade: "Mamma, denna skall jag ha med mig till skolan så kan Uriol och Maria se att jag också har bocata (fylld baguette). För visst är detta en bocata mamma?"
IIIIII!!!! Blir Junia typ MOBBAD för att hon är den enda som inte har bocata?
I affären kommer jag på mig själv att snegla mot hyllan med olika chokladtjafsfyllningar...men NEEEJ!! Jag VILL ju inte!
Som tur är har fröken Eva, som ju Junia tycker är den vackraste Maricosa Princesan i hela världen, alltid frukt. De två mot världen?

3 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Absolut! Prinsessorna mot världen. Men någon gång ibland, fast då mer sällan än ibland, kan man gott unna sig lite lyx i form av choklad på bröd eller vad det nu är som så hett eftertraktas. Bara för att få njuta av det som är så återhållsamt. Glömmer aldrig när jag helt apropå köpte den där dinosaurien för 20 spänn till Isaac. Han som snabbt insett att tjat om grejer i olika affärer aldrig lönade sig. Hans tacksamhet visste inga gränser och jag kände mig som den uslaste morsan i världen (för att han blev så jädra glad den enstaka gången han lyfte upp något och sa kolla mamma, en T-rex! och dessutom fick den) Men den där dinosaurien fick å andra sidan sova på kudden under väldigt lång tid. Så kanske är det bättre att vara lite sträng för det mesta och inte ge efter för alla onödiga/onyttiga påhitt och sedan få skämma bort ibland.

grancanariamamman dijo...

På skolan här får de inte ha med sig onyttiga saker. Ibland lägger jag nämligen i en pan de leche och får skäll av Yaiza att det inte är nyttigt med bolleria... Frukt, juice, Youghurt, bröd men UTAN chokladpålägg och frutos secos har vi fått hem papper om att det är tillåtet... Men vad vet jag vad de andra barnen har i sina matlådor?! Det är kanske bara Yaiza som är "lydig"... men blir man mobbad för sånt?! För att inte ha "god" frukost med sig??? Verkar hemskt!

Selmas o Gretas krypin dijo...

Oj! Hur ska detta gå? :-O Tror inte det är så bra om Selma börjar i Junias skola om/när vi flyttar dit ;-) ...Någon mer sötsugen får man ju leta efter. Hon ÄLSKAR ju allt som är åt söthållet och jag har faktiskt varit glad över att de inte får ha med sig vare sig choklad, sötsaker, kakor, juice utan bara "bocata" med vanligt pålägg, typ ost, skinka eller förståss frukt. Vi kör med youghurt och frukt hemma på morgonen och liten macka & någon morot, gurka eller nåt, med till skolan för att slippa höra att hon är den enda som äter äpple.