31 oct 2009

Kay Scarpetta

Jag har hamnat efter med mina Kay Scarpetta-böcker, så nu har jag 2 hela olästa!
Skall nu slänga mig i sängen och njuta av "Book of the Dead" - jammy!

Du som vill ha en långkörare (det är som en bra lång tv-serie fast i bokform) läs Patricia Cornwells böcker om Kay Scarpetta fast i ORDNING annars är 80% av spänningen förlorad. Och läs INTE på Wikipedia för där har något smarthuvud skrivit glatt om allt man INTE bör veta för att det skall vara spännande.

  • Postmortem (1990; "Den osynlige")
  • Body of Evidence (1991; "Indicier")
  • All That Remains (1992; "Allt som återstår")
  • Cruel and Unusual (1993; "Kuslig likhet")
  • The Body Farm (1994; "Kroppsspråk")
  • From Potter's Field (1995; "Offer utan namn")
  • Cause of Death (1996; "Dunkla vatten")
  • Unnatural Exposure (1997; "Dödlig smitta")
  • Point of Origin (1998; "Eldens öga")
  • Black Notice (1999; "Mörkrets makt")
  • The Last Precinct (2000; "Sista Utvägen")
  • Blow Fly (2003; "Flyg fula fluga")
  • Trace (2004; "Dödligt spår")
  • Predator (2005; "Rovdjuret")
  • Book of the Dead (2007 : "De dödas bok")
  • Scarpetta (2008)

3 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

På tal om ngt helt annat. Vad var det man skulle badda ögonen med vid lätt infektion? Det där som skulle kokas, som kan köpas på ICA? En helt annan sak också, Nano har gett ut en bok, gissa vem som står först i tackordet? (B)iktoria Löwenthal....

Linda dijo...

Jag hade en Kay Scarpetta period för många år sen när och kommer ihåg Indicier som otroligt bra. Sen kom systerdottern (var det väl...) och blev mer i fokus och jag tappat intresset. Är det inte Kay är det inte lika bra tycker inte jag iaf. Hur är det i de senare böckerna, är rättsläkaren tillbaka då?

Viktoria Löwenthal dijo...

Nej men Linda! Du har ju MASSOR att se fram emot!!! Lucy tar inet över boken, hon får bara en mer framträdande roll men det är ju allt som oftast Kay som är i fokus. Fortsätt läs dem (i ordning) så skall du se vilken härligt kuslig vinter som väntar dig. Jag skall nu påbörja Scarpetta (vilket vackert namn DEN boken fick då!!!).

Gick in på din svisp-sida men då brakade min dator helt...får ta det från någon annans dator tror jag (tills min vanliga är lagad).