31 oct 2009

Viktoria med K

Att jag är svensk och stavar Viktoria med K är ju inte jätteunderligt. Men väldigt sällan får jag mitt namn rättstavat. Löwenthal BORDE det ju vara mer problem med och om människan som skall skriva det inte är svensk eller tysk har jag inga som helst förväntningar men Viktoria skulle jag väl ändå kunna få med k, eller? Är det för mycket begärt? I princip ALLA mail som jag får från bekanta (inte från vänner, de skriver allt som oftast korrekt) är det stavat med c. Det är ju inget underligt jag säger (när jag till och med bokstaverar), jag säger ju inte Viktoria med Z.

Det är inget gravt fel men det är störigt. Ska börja stoppa in H i allas namn och se om de reagerar.

Hur är det därute alla Katarinor, Kristinor och Karlar - får ni era namn rätt?

Fast sedan finns variant 2 över felstavningar och den är så hemsk så den har charm: Bictoria eller Bicky som jag också fått..I spansktalande länder är ju då (trott eller ej) V och B typ same same. I vissa länder mer än andra. Man skiljer då på kort B (v) eller långt B (b) när man skall bokstavera. Jag undrar just hur många mail som aldrig når mig..först en V/B-fälla och sedan en C/K-fälla och på det löwenthal - pjuh!

No hay comentarios: