29 oct 2009

Jorden är platt som en pannkaka


Vi som INTE blev traumatiserade av Vilse i pannkakan utan tvärtom tyckte att den var både rolig och finurlig, ja vi har ju säkert mer än andra en förkärlek för just ugnspannkaka. Och ÄNTLIGEN har mina barn börjat tycka om det, ja de inte bara tycker om, de har gått från att vägra till att älska. Och jag får vara den där snälla mamman som jag alltid visste att jag egentligen var (bakom det där sömnraseridraperiet) och säga att "Ja Jag tycker att vi inför pannkaka varje måndag, minst!!". Och idag är det torsdag men det gick så bra så bra på en torsdag också och inte dag blev den läbbigt god.

Vårt recept är (baserat på Bonniers recept..):

3 dl mjöl
6 dl mjölk
1/2 - 1 tsk salt
1 tsk socker
3 ägg
In i ugn

Och så lingonsylt från ikea!

6 comentarios:

Anónimo dijo...

Men du har skinka i också, eller bacon? Är det då den kallas fläskpannkaka?
/Tessan

Selmas o Gretas krypin dijo...

Ja vi har provat och den är FANTASTISK!!! MUMS!

KARLAVAGNEN dijo...

Jag tillhör generationen som var traumatiserad av Vilse i Pannkakan, G. Schyman som födde barn rakt in i vårt klassrum samt "vi glömde och lyssna på sjörapporten".
Min ömma mor har konstaterat att man får vara som man är, om man inte blev som man skulle...

Linda Pierre dijo...

Jag ÄLSKAR "tjockpannkaka" som vi sa när jag var liten. Mamma var experten. Dock utan skinka eller bacon men med massa blåbärssylt. Var nästan som godis. Hmm blir lite sugen, kanske ska införskaffa lite mjöl ändå... :)

Unknown dijo...

tessan: Helt rätt, jag har fläskbitar i, den otroligt goda baconen från lidl (mer som riktigt sidfläsk, det man vill ha till carbonara).

Maria: fast nu är den ÄNNU godare, nu har vi verkligen fått kläm på den!

Karlis: En skål för shyman, VILKEN insats åt det svenska folket! Inte kan man bli traumatiserad av det. och ännu mindre av daghemsfröken gallileo galile..jag skakar mina tänder...tatatattataaaaaaa...

linda: JAAA!! Tjockpannkaka!! Där väckte du något sentimentalt minne i mig!! Baconen har jag i för att den skall kännas liiiite matig, men vi varierar mellan denna och vanliga pannkakor och då utan bacon, självklart.

Anna Nolan dijo...

"Jag ar daghemsfroken Gallileo Gallilei, jag skakar mina tander......"
"Putt, putt, putt.....nar storpotaten gick omkring i sitt potatisland..."
Traumatiserad?? Nej inspirerad! :-)
Alskade Vilse!!!