11 ene 2010

Vad är en punkare?

Vissa saker vet man så bra vad det är tills man skall förklara det för sina barn. Det är då man upptäcker att man har en aning, men absolut bara en aning.
Vad är en punkare? Ja alltså exakt vad står de för?
Junia och Gala badade när Junia gjorde en tuppkam av håret. När jag sade det frågade hon som vanligt:
"-Bad?" (ja alltså, Junias "v" är det spansk/katalanska, dvs blandning som låter mer som "b", så hon menar "vad?").
"-Jo en tuppkam, som punkare har."
"-Bad är en punkare mamma?"
"-Jo, en punkare har spretigt hår med sockervatten i och de..öööhh..de är typ emot allt det som andra är för, eller tja, jag håller med om en del..tror jag..eller?...Äsch, vi kollar¨på youtube om vi kan hitta några bra punkare".
Efter diverse klipp som "pissefull punk-norrman på Roskilde" och "punkare hånglar med drägg" så hittade vi bra karakteristiska punkare. gala blev som tosig av glädje och skuttade runt i sängen och dansade och Junia deklarerade högt att hon skall bli punkare när Maja kommer (vår au pair).
Hmm..Ja eftersom hon redan uttalat det kan vi knappast beskylla Maja för bad influence.


Mer om punkare HÄR.


2 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Får jag extrapoäng som moster då? Som faktiskt varit punkare, med hemmasydda kläder, supercool skinnpaj,egenhändigt stickade tröjor, som klippte håret själv i underliga variationer, gjorde hål i öronen på tråkiga lektioner i skolan, lyssnade på Sex pistols, ksmb, ebba grön (de såg jag dessutom på lorensborgs fritidsgård). Jag umgicks med Kimmen också,som hade ännu högre kolsvarta istappar i håret än sångaren på bild.

Viktoria Löwenthal dijo...

Oh, allt det där vet hon redan, till och med Kimmen blev nämnd, jag menar, vem var inte så lite impad av denna uppenbarelse, jag gick väl i alla fall 1000 ärenden ut till lilla huset...