4 ene 2010

Sundare tider nalkas




De sade igår på nyheterna att spanjorerna bara under julen har gått upp ett och ett halvt kilo. Det är ett medeltal, så det finns de som gått upp mer och de som gått upp mindre, och de som har gått ner rakt av. Gått upp mer ja...jag tillhör nog de som balanserar upp de där som kräkts julmat (Gala?!) eller de som alltid äter mycket men aldrig går upp (Rogge). Jag har nog, precis som när jag roar mig kungligt i Sverige under sommarmånaderna, gått upp ena 3 kilon.
Så nu är det hårdare tag, allt skall rättas till, feta mammor bli smala, oborstade ungar uppfostras och sättas i arbete och det vita brödet skall bort från vårt frukostbord. Då det i princip är det enda brödet vi får tag på här i byn så blir det nu till att baka själva. Junias hårda små nypor klämde fram ett fantastiskt gott 2010-bröd bakat på ekologiskt vetemjöl (Tack Lidl!!!) havregryn, rågsikt samt valnötter (nyttiga fetter eller hur var det?). Och Mercadonas färskjäst samt lite sirap från Sverige.
Och nu skall vi dra till simhallen och flyta lite i barnbassängen, skall prova om man flyter bättre eller sämre med 3 kilos fläsk runt midjan.

5 comentarios:

Anónimo dijo...

Ordning och reda ska det va!! Helt rätt med bra föresatser.
Helena

Selmas o Gretas krypin dijo...

Härligt att se att det äntligen blir lite ordning på torpet ;)
Simhallen? Ni mötte inte Dome & co?

mari dijo...

Fullkorn och bra fetter ska det va!!! Hejja Hejja vad bra!

Anónimo dijo...

Tre kilo tror jag inte ràcker pà mig....Hjàlp och ikvàll àr det dags igen fòr visst màste vi fira de tre vise mànnen.
Jag skriver egentligen fòr nàt helt annat,jag var ute och kolla pà utlandssvenskar.com och pà jobbannonserna dàr var det nàn som sòktwe aupair jobb.Kanske kan va nàt.
Kram Maria i Sanremo

KARLAVAGNEN dijo...

Waow, allt det där med goda föresatser får vänta tills jag kommit hem igen. Just det - färsk jäst på Mercadona - tack för påminnelsen!