4 ene 2010

Maten, bordet, folket, festen










Visa från förra året hade vi i år reducerat människoantal, lättfixad mat (ja herre jisses, förra året - vad HÖLL VI PÅ MED??!! Mat med minst 14 moment för varje rätt som jag och Maria fixade till 13 pers..utan att ha sovit på cirka ett år!! Never again!) och glada humör.
Vattenkammad Rogge väckte förtjusning och han såg ut som en bättre dandy, mmmm, I like!
Menyn bestod av:
- Toast Skagen (första gången jag åt det, galet men sant!)
- Lamm i ugn med massor med vitlök och fungerande digital lyxig kött-termometer som gav oss en helt perfekt stek (tack mamma!), potatisgratäng, syrlig äpplepuré med rivet citronskal i, god fräsh sallad
- Glass med hemlagad kolachokladsås och röda vinbär samt den andra lilla frukten med frasiga blad
- Ostbricka (som vi i och för sig åt två dagar senare efter en fantastiskt god kycklinglevergryta á la Maria) bestående av Stilton (finns nu att köpa på Carrefour i deras internationella del), mäktig Gorgonzola, och den fantastiskt goda Flor de Esqueva (?), päron, druvor och kex.

2 comentarios:

Åsa, Stockholm dijo...

du menar physalis va? http://tinyurl.com/yj432n6

jag känner inte dig, men läser din blogg regelbundet, den är så rolig.
och junia är så otroligt vacker, men f-n vet om jag inte gillar gala ännu mer, hon är som en liten sjörövar-jenny och hennes blick är så full-i-sjutton

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej Åsa och tack för det! Klart att det är physalis (hur man nu uttalar det..fy salis eller fysaLIS?)

Galas blick full-i-sjutton..jo jag tackar...

Hehe, tack!