25 ene 2010

favorit i repris: Om man vill gifta sig i Spanien (Barcelona) gäller följande

Gäller vid borgerlig vigsel mellan en svensk och en spanjor eller katalan
Du (svensken i förhållandet) behöver från Sverige ett PERSONBEVIS där det förutom de vanliga uppgifterna även finns med vad dina FÖRÄLDRAR heter. Personbeviset kan man beställa online på skatteverket (jag skickade ett mail och bad att få det) och man kan få det på engelska eller svenska (känner man till en bra översättare från det ena eller andra språket så kan man ju välja det).
MEN: Detta personbevis är inte giltigt om det inte blir stämplat av SVENSK Notarius Publicus med Apostillestämpel.

När man fått detta papper skall detta å ena sidan översättas till spanska av en AUKTORISERAD ÖVERSÄTTARE (jag fick mitt personbevis på engelska och vände mig därför till engelska konsulatet i Barcelona, fick där direkt kontakt med en kvinna som även jobbade som auktoriserad översättare och fick det hela översatt på en dag, cirka 30 euro per sida (3 sidor inklusive stämpeln).
Jag scannade mina dokument och skickade dem via mail, det gick utmärkt.
Man skall även ansöka om HINDERSPRÖVNING på SVENSKA KONSULATET (eller ambassaden). Detta innebär att
du har med dig ditt personbevis samt 2 PERSONER som med PASS eller annan giltig ID intygar att du (dem veterligen) är OGIFT. Man betalar också någon liten avgift, minns ej hur mycket (inte mycket alls dock, 9 euro eller 20 eller något sådant).

Sedan sker hindersprövning via ambasaden i Madrid, och man får svar inom en månad (skickat via vanlig post till dig).
Då detta är klart går man med alla dessa handlingar samt partnerns papper (han behöver utdrag ur registro civil, man kan beställa det on line men behöver då veta saker från hans/hennes LIBRO DE FAMILIA t.ex TOMA) till REGISTRO CIVIL på det ställe där man är skriven (empadronado).
Bor man i Barcelona är väntetiden innan de ens behandlar ditt ärende MYCKET LÅNG (upp till ett år), är man däremot som jag skriven i en liten by så var väntetiden cirka 20-30 dagar.
När detta sedan är klart får man tid att möta domaren för att bestämma datum för vigsel, i vårt fall kunde vi i princip gifta oss samma dag. Gifter man sig på en helg måste man betala en summa, gifter man sig en vardag är det "gratis".

7 comentarios:

Anónimo dijo...

Jag kan tillägga att man kan ju även gifta sig borgligt i stadens eller byns stadshus.
Här i Malaga gifte vi oss på en fredag i Malagas stadshus och det kostade ca 150 euro. Då får bara vittnena vara med. Vill man ha gäster måste man gifta sig på en lördag i stora salongen och då får man ansöka om datum tidigast 6 månader innan. I Malagas stadshus har de vigslar varannan lördag.
/Tessan

Anónimo dijo...

Hej ! Tack gode gud for att det finns sa bra information pa natet. Jag har last lite delar av din blogg och jag maste saga att det ar riktigt bra information du har. Jag har planer pa att gifta mig med min katalanska karl, men eftersom att jag ar ifran sverige antar jag att det inte ar sa latt som det later. Jag dock en fraga ang infon som du skrivit om att gifta sig i spanien. jag sjalv bor i Barcelona. Galler detta nar man ska gifta sig kyrkligt eller kan man gifta sig borgligt valdigt enkelt utan dessa papper skickade hit och dit ?? Tack for svar! // Tina

Unknown dijo...

Tina, tyvärr är detta den simplare varianten, dvs borgerlig vigsel och ändå så här komplicerat. fast nu när du har guidance blir det kanske inte sååå komplicerat, du slipper ju göra alla fel och beställa fel papper etc som jag gjorde.

ta det som ett lustigt äventyr i byråkrati : )

Lycka till och hör av dig om du blir gravid så har jag mer info om det , hehe

Kram

gosa dijo...

Nu blir jag förvirrad...

Skrev en lång kommenter om Notarius Publicus, men den gick och försvann.
(eller hamnade den bara någon annanstans?)

Jag undrade hur du fick denna stämpel?

"Smidiga" skatteverket säger att de inte gör sånt...

gosa dijo...

Nu är man på gång, ambitiös och riktigt "i farten"...

Har varit i kontakt med konsulatet här i Barcelona, och enligt den kille som svarade på mitt mail så behöver man inte ha någon med sig till hindersprövningen, då civilstatusen redan finns med i personbeviset.

Nu börjar man ju förvisso bli van vid att få olika besked från olika människor (det har ju hänt både en och två gånger på konsulatet) men om det stämmer som han sa kanske det är idé med en uppdatering...

Jag återkommer!

gosa dijo...

"Kul" uppdatering...

Varken Sveriges Ambassad (Madrid)eller Svenska Konsulatet (Barcelona) anser att en tidigare skilsmässa är en variabel som är värd att nämna när jag inför hindersprövning frågar dem "Är det något mer jag behöver tänka på?".
Svaret borde ju vara "Har du varit gift tidigare behöver vi din skilsmässodom..." - Men icke!

Annan kul grej att tänka på.
När man får personbeviset översatt är det viktigt att översättningen skriver (i klartext) att personnumret också är födelsedatum.
Jag fick mitt personbevis översatt personnummer = numero de identificacion, och då blev det 13€ till att betala Konsulatet för att utfärda ett dokument som säger att personnumret också är "fecha de nacimiento".
- Häpp!
(Jag skällde ut en stackars kille på Ambassaden i Madrid så att han lovade att jag skulle slippa denna kostnad, men ändå)

Carolina dijo...

Hej

Är det någon som vet om detta fortfarande är giltig info angående att gifta sig i spanien? Jag vill gifta mig med min sambo som är svensk och själv är jag ilegal i spanien men jag är empadronado i barcelona.