2 jul 2008

Svensk mat i 35 gradig värme?

I morgon skall vi ha fest på dagis, alla föräldrar, fröknar och barn. Alla skall ha med sig något (och katalanerna har inte helt förvånande skrivit upp att de skall ha med Fuet, Bröd med tomat, Korvar av olika slag, Ostar /Manchego, yes, alltid/ och varför inte, ännu mer överraskande: en potatisomelett. ALDRIG att man blir bjuden på något annat. Aldrig.) och trycket på svenska mamman är hårt. Jag har, i brist på idéer (värmebölja = trögare än någonsin) skrivit upp: Algo suec (något svenskt) på listan över vad man skall ta med.
Men vad?
Något som man orkar göra i värmen (alltså utesluts köttbullar), som inte blir kladdigt och sunkigt och som håller måttet.
Ni som bjudit spanjackas på mat, vad kan ni rekommendera? Laxsnittar av ngt slag? Vodkabål i en urgröpt melon (hehe..gillar idén!)? Surströmming?

11 comentarios:

Sara dijo...

Knytkalas är trevliga!

Ostkaka gick hem hos mina vänner men det kan ju vara lite bökigt att göra.

Smörgåstårta var lyckat det med men det finns väl en risk att den blir lite kladdigt och sunkigt.

Sill som pintxo - sillabit på grova mackor med något grönt... Det är ju lite som laxsnittar, fast lax har jag aldrig bjudit på.

Janssons frestelse var poppis.

Ska bli kul att höra vad din rätt blev och om den gick hem hos övriga gäster ;-)

KARLAVAGNEN dijo...

Ikeas köttbullar alt kanelbullar (eller daimtårta)- bara att tina. Ikea kex m svensk ost/kakor, smågodis.

Grillkorv i prinskorvsstorlek?

Eller tunnbröd med räkost (eller valfritt pålägg) emellan. Rulla ihop, skär i små bitar (a la kanelbullar) och lägg på en bricka. Perfekt fingerfood.

Fruktsallad? Spetsa med apelsinlikör eller kanske inte.

grancanariamamman dijo...

Kanelbullar har faktiskt ALLA spanjorer jag träffat tyckt om!

Lax låter ju gott och brukar uppskattas, men det blir ju ganska dyrt för dig att bjuda på det.

Köttbullar är väl inte för mastigt?! Om någon har med sig tortilla så är väl det mastigare mat??

Viktoria Löwenthal dijo...

Sara: Ja visst är väl Jansson alltid uppskattad? Jag äter den inte själv då jag inte gillar ansjovis men har tagit med den på andra knytkalas och det verkade gå hem (eller var de bara artiga?!)

Karla: Jo, IKEAs köttbullar ligger högt på min lista..
Men VA?!!! Har de SMÅGODIS på IKEA i Madrid??? Kan inte vara sant! Tunnbrödrulle med lax i? Och ngt mer? Eller kokt ägg i halvor med kaviar på?

GCmamma: jamen man svettas ihjäl när man gör köttbullarna, rulla = svettigt, stekas = svettigt och sedan fläkten på = varmt och svettigt...

Hmm...Janson leder

Viktoria Löwenthal dijo...

fast dte där med sill som pintxo lät ju också intressant!

Tusen tack för alla tips hittills!

grancanariamamman dijo...

Aha, jag är 0% hemmafru och köper mina på IKEA... Jag har förresten utmanat dig på min blogg!

Rebecca Löwenthal dijo...

Spenatpaj?! Tar noll sekunder att göra och till och med barn äter den.

Anónimo dijo...

pannkakor kanske? lax av något slag är också en bra idé tycker jag. min mamma hade garanterat gjort en äggost (eller skörost som en del kallar den), men då bör jag tillägga att hon/jag är västkustbor :) paj är ju ganska enkelt att göra...broccoli, rödlök och feta är gott att ha i tycker jag. måste också bara säga att jag tycker att din blogg är fantastisk! du skriver väldigt bra och roligt och det känns som en skön blandning av allt. keep it up! /gretchen

Viktoria Löwenthal dijo...

paj...ja det skulle vara det då..så blir alla dessutom impade.
äggost? aldrig hört talas om, måste googla, det är nog första gången jag får ett tips jag aldrig hört talas om!

och TUSEN tack för komplimangen, den kom i grevens tid höll jag på att säga men vad jag menar är jag får en väldig lust att lägga ner den emellanåt och då är det sådana spontana kommentarer som gör at man (hooked på komplimanger som man är) fortsätter! Så tack tack!

KARLAVAGNEN dijo...

Ja alltså de har ju påsar med salta fiskar, bilar, skumsvampar etc etc... Visst 17 har ni det i Barcelona?

Klart du har en toppenblog, varför tror jag kollar FLERA GÅNGER om dagen under olika alias? Å släpper, imitt tycke, klämkäcka kommentarer?

Jo Janssons går hem i alla lägen. Men jag trodde inte du ville laga mat i värmen?
Skit samma, lycka till!

Erik Wirdheim dijo...

Det här med katalnernas konservativa matsmak fascinerar mig, inte minst för att jag märker hur vi själva ändras.

Men vad har hänt med den irritation på det begränsade restaurangutbudet som vi kände när vi kom hit?

Numera blir jag istället arg när jag ser att Kjell-Albin Abrahamsson beskriver det spanska köket som "medeltidsmat" och "sörjor".

Förstår det inte själv, faktiskt.

//Erik i Vilanova