28 dic 2009

Vi tänker

Nytt år, nytt liv? Senaste halvåret har jag tänkt (nä, jag tänker uppenbarligen inte så snabbt som jag skulle önska...).
-Jag är inte helnöjd med Junias fröken.
-Jag är inte helnöjd med Galas fröken.
-Jag är inte helnöjd med de långa skoldagarna för Junias del.
-Junia är absolut inte nöjd med sin skolsituation utan skulle vilja vara hemma mer.
-Jag kan inte ta på mig jobb som doula mer än i absolut special cases eftersom det är för svårt att få ihop det med flickorna/rogges jobb.
-Jag skulle behöva anställa en barnflicka en kväll i veckan från 17 - 23 om jag skulle vilja hålla kurser förutom på lördagar och därmed betala (Gala dagis 280)+(Junia skolmat 120)+(Barnvakt en dag i veckan 200) = En jäkla massa pengar
Så, min nya 2010-plan är:
-Gala slutar dagis.
-Junia går i skolan 9-12.
-Vi har en au pair som jobbar 9-15 måndag till fredag cirka samt 1-2 kvällar i veckan + kunna ta helpass vid doulauppdrag.
Det enda negativa som jag ser det är att vi förlorar vårt gästrum.
Finns det något negativt jag missat?
Om 2 år börjar Junias obligatoriska skola och då är detta inte längre möjligt = Nu eller aldrig.
Någon som har en fantastisk au pair i bakflickan som nu kommer att hjälpa mig att övervinna den sista tvekan?

3 comentarios:

olga dijo...

maria är den bästa du kan få. Bra med barn, bra på språk, bra på att baka och laga mat , trevlig , plus att hon gillar ordning och städa!

Hon har precis kommit hem efter ett år i England men mycket möjligt hon skulle vilja!

Viktoria Löwenthal dijo...

ja det låter ju onekeligen inte illa.
rogge har sista ordet men faktiskt verkar han lite positivt inställd.
God jul på er annars lilla olga!

olga dijo...

detsamma! Har fört idén vidare till maria som skulle hälsa på mig i helgen men som ständigt hittades med nappflaskor i handen, lekandes drake med en mängd barn och som smög in och hämtade Engla för att låta mig sova till 11. Om inte ni tar hennr är jag utan tvekan först i kö!