30 dic 2009

Au-pair-cirkusen rasar vidare

Nu har vi satt upp en profil på en aupair-sida och har haft en första kontakt med några. Man kommer inte så långt om man inte blir medlem, 39 euro, och innan vi är helt säkra blir vi inte medlemmar. Men det är en rätt rolig värld att surfa runt i, shit alltså, vissa familjer hade jag INTE velat hamna i som 19-årig glad svensk.."EAGER TO WORK!!!" kan ju skrämma bort den mest arbetsamme, eller? Att jobba i en spansk familj kan nog vara rätt hårt, de har ju en tendens att se ner på vissa yrkesgrupper och därmed ta sig en del friheter och arbetspassen lär vara rätt långa.

Vi kommer sakna vårt gästrum om vi har en au pair, definitivt, men jag tror att det är så mycket annat som det skulle medföra som skulle vara positivt så det känns rätt oviktigt ändå. Vi får väl se, i går pratade vi än mer, i synnerhet som jag eventuellt har två doulauppdrag i mars och april, svårt att se hur det skulle funka om vi inte har någon som bor här med oss. Vi får väl flytta till större så fort vi kan.

Spännande.

Men varför är ingen au pair hittills klipsk nog att fatta vinken som jag skrev i vår profil: "Vi har en blogg på svenska som ni kan gå in och läsa mer om oss på senare, för att bilda er en egen uppfattning, där finns även foton och familjehemligheter." och sedan ger jag både Galas och Junias namn och mitt namn har de i rubriken: GOOGLE ON THAT så slipper vi betala medlemsavgift!!! Jah har självklart facebookat de som svarat positivt men hittar inte dem eller känner inte igen dem från deras foton.

De behöver ju bara googla på mitt namn så kommer jag upp först av alla.






9 comentarios:

Hannah dijo...

Jag måste säga att jag blev lite intresserad av det här jobbet! Dina ungar (och DU) verkar så härliga och lite värme hade inte varit fel. Men jag har ju pojkvän och lägenhet som måste betalas. Dessutom skulle jag vara en jobbig au-pair eftersom jag inte äter kött. Hoppas ni hittar någon bra! :)

Hannah dijo...

Ehe... med värme menar jag temperaturen utomhus, inte mänsklig närhet! :P

Louise SA dijo...

Hejsan!
Jag hamnade på eran sida av en ren slump och fick en tanke sådär snabbt.

Jag skulle gärna vilja hjälpa er med au pair grejen. Jag har själv varit au pair i USA och under tiden så hade jag sveriges största au pair blogg. Googlar man au pair blogg så är jag en av de första som kommer upp.

Så jag tänkte, varför inte hjälpa en svensk familj PLUS en svensk au pair. Det kan ju faktiskt bli toppen och då är jag nöjd.

Jag skriver ett inlägg på min blogg, och refererar till eran blogg. Sen får de som vill gå in till er och svara.

Låter de bra? En liten hjälp på vägen. Jag kan inte garantera något dock.

Men jag behöver veta lite saker.
Hur gamla är barnen och vilket kön?
Vad är arbetsuppgifterna?
Vad för "husliga" uppgifter har au pairen?
Arbetstimmar?
Lön och hur betalas denna ut?

Måste au pairen vara hemma en viss tid på kvällarna?
Har hon/han tillgång till egen bil på sin fritid?
Behöver man egen bil?
Vem betalar bensin?
Vad finns det att göra i erat område?
Vet ni om de finns andra au pairer i området?
Är ni religösa? Röker någon av er?
Övriga regler/kommentarer?

Maila mig om du vill louisesa.blogg@hotmail.com

Jag kan skriva ett inlägg sedan och skicka över till dig så får vi se vad du tycker.

God fortsättning på det nya året och lycka till!
Kramar Louise

Viktoria Löwenthal dijo...

hannah: man tackar man tackar! vilken bra start på 2010.
ja men pojkvännen kanske klarar sig ett par månader? och kan betala lgh under tiden? och ja, värme ja, just nu känns det lite avlägset men det känns definitivt mer avlägset i sverige : )

vegetarianer, no problem, vi gillar allt. bara du inte blir arg om det åker fram ngt djurakrigt på bordet..

Klart då? kontrakt skrivas?

hehe

Louise: jag har skickat dig ett mail, tusen tack snälla du!

Hannah dijo...

Allvarligt talat har jag gått och tänkt lite på det här! Kan inte få det ur huvudet. Jag undrar lite samma saker som Louise. Mest vad det är för arbetsuppgifter, lönen och hur länge ni hade tänkt ha au-pair? Fram till sommaren, till och med sommaren eller kanske ett helt år? När skulle man börja?

Av någon anledning känns detta riktigt bra, trots att det kanske inte är optimalt praktiskt sett. Men jag hade hellre varit au-pair nu i vinter/vår än gått lite kurser i väntan på min utbildning som börjar i höst. Så jag är uppenbarligen fortfarande intresserad! :) Maila gärna på hannahdriveklepp@yahoo.se

Anónimo dijo...

Hej Viktoria! Följer bloggen din :) Tack för mailet och intresset från Aupair World sidan! Jag har en bra aupair i bakfickan, jag.. Maila! Stina_ma@hotmail.com Take care S

Emelie dijo...

Hej!

Jag hittade din ansökan inne på Au Pair World. Jag är inte medlem själv. Men tycker ni verkar vara en jättehärlig familj. Jag skulle mer än gärna åka iväg som Au Pair. Om du inte har hittat någon Au Pair ännu får du gärna maila mig på em-89@live.se, så svarar jag med lite info om mig själv. :)

Ha det bra!

Anónimo dijo...

Hejsan!
Jag är också intresserad av att vara Aupair hos er. Har skickat på Aupair-world.net men sett att ni inte varit inne där! Du får gärna kontakta mig på min mejl! susannakomsell@hotmail.com

Ha det gott! Mvh Susanna

Josefin dijo...

Hej,
jag är en 17-årig tjej som har planer på att åka som au pair under sommaren. Jag funderar på lite olika länder, men det lutar mest åt spanien då jag verkligen älskar landet och allt där! Du kan väl höra av dig om du fortfarande letar, så får du veta mer!
Kram
Josefin Trogen (facebook)
skype: josefintrogen
mail: josefintrogen@hotmail.com