23 sept 2008

Ångesthantering

I många hus och lägenheter i Spanien är det lite si och så med el och säkerhet. Jag hörde t.ex Rogge häromdagen säga till Junia inne i badrummet: "Nej, tänd inte lampan med blöta fingrar, du kan få en stöt!".
Eller i min förra lägenhet där man kunde få småstötar inne i duschen (rekommendationen är faktiskt att man skall stänga av värmegrejsen när man duschar men HUR många gör det?).
Byter jag en glödlampa stänger jag alltid av huvudströmmen, detta efter att ett antal lampor exploderat i handen på mig (ja, även om jag stängt av lampan innan).
Så när jag svabbar kommer man i bland till fenomenet "många sladdar som sitter i en lång kontaktdosa". Idag då jag hade Gala i sjal på magen blev det extra jobbigt eftersom jag är för lat för att lyfta upp dem och svabba under men samtidigt dödsrädd att jag skall råka svabba ihjäl oss.
När jag är riktigt rädd för något dyker det alltid upp tidningsrubriker i mitt huvud (en klassiker som de flesta av mina vänner känner till är flygplanskraschsrubriken: "De hade precis fått sina brickor med mat då man kunde höra ett underligt ljud från motorn.").
Dagens rubrik löd: "Förkolnad kvinna med spädbarn klistrat inpå sig funna. Skolan slog larm då ingen kom och hämtade den döda kvinnans äldsta dotter."

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Och hur ska man nu kommentera detta?
OK: till alla oroliga släktingar i Sverige: Det är lugnt!! vi har jävligt!! bra jordfelsbrytare i Spanien. Löser ut om man så bara slickar sig om munnen när man vispar grädden.
(Det är därför ingen har elvisp)

KARLAVAGNEN dijo...

Ja eller om man bara tänker på att använda diskmaskin och ugn samtidigt.

Viktoria Löwenthal dijo...

Anonym: Jag har elvisp! Och dammsugare! Men så är jag ju guiri också.
Och visst har vi fantastiska jordfelsbrytare, ingen lammstek i ugnen samtidigt som man städar inte!

Karlavagnen: Diskmaskin..mmm..smaka på ordet...hur fantastiskt vore inte det!? Får vi igenom att göra iordning köket så står det HÖGT upp på listan.