17 sept 2008

Livstecken 2 i kronologisk ordning


Junia har börjat skolan. Eller ja, för att ni inte skall sätta kaffet i halsen därhemma i svea, det kallas skola,men det kallas också lekskola/förskola/P3. Stora (STOOORA!) skillnaden är att det nu är gratis. Ja förutom den långa långa listan med "ska ha med sig". Det är fortfarande FRIVILLIGT dvs det är INTE (även om många tror det, i synnerhit skräckslagna hitflyttade svenskar) obligatoriskt.

Junia har under en veckas tid rabblat ett mantra: jag vill inte gå i skolan. jag vill inte gå i skolan. jag vill inte gå i skolan.
Hon vaknade till och med mitt i natten för att rabbla, i fall att jag kanske skulle glömma från en dag till en annan.

Seriös och sammanbiten gick hon dit (vi kände redan fröken Eva då vi varit på gathering för att lära känna förra veckan, och Eva vann många poäng i Prinsessan Junias värld...hon var vacker, hade långt vackert hår, kort kjol, högklackat..vad mer kan man begära?!).

Inskolningen (2h om dagen) har gått bättre än förväntat, Junia hävdar att de klipper, leker med lera samt dansar och sjunger; alla tjejer har varsinn rosa mikrofon och killarna har blå. Junia!! hur kunde du bara bli så politiskt INKORREKT? Så ROSA!!

2 comentarios:

Rebecca Löwenthal dijo...

Kan tänka mig att du är lite sliten, men du kan se fram emot 11-åringen som blir allt självständigare. Som tar sina små gubbar och drar iväg med kusinen till EA games och häckar där en hel kväll. (Lite nördigt, men de hänger åtminstone inte på triangeln och kollar väskor eller utmanar affärsvakter.) Hellre nördigheter än farligheter. Det känns skönt att få egen, annan tid, och samtidigt lite vemodigt att en lång period av beroende är på upphällning.

Anónimo dijo...

hej en hàlsning fràn oss i san remo som saknar dina roliga "historier"(eller vad man nu kallar det i bloggvàrlden,inlàgg?) Hur gàr det med inskolningen?Hàr har flickorna pà lekis rosa rockar och pojkarna ljusblà)