13 sept 2008

En ny bjudrätt


Jag samlar på bra bjudrätter, ni vet de där rätterna som är superenkla och som blir snygga och verkar lite avancerade utan att vara det.


Senaste absoluta favoriten (ja nu vet ni vad som väntar er gott folk) är Jamie Olivers Gamberettirätt. Superfräsch och god och somrig (eller ja, höstig för er som vill det) och smaskig.
Jamie har mig veterligen inte nått hit ännu fast jag tittar inte så mycket på tv (pallar inte zappa bort allt skit) så det kan vara att jag missat honom, receptet hittade jag i Femina (mer om Femina och deras recept i senare EGET inlägg, OBS! OBS!).

Spaghetti con gamberetti e rucola

• 450 g spaghetti• havssalt och nymalen svartpeppar• olivolja, extra virgin• 2 vitlöksklyftor, skalade och finhackade• 1–2 torkade röda chili, smulade• 400 g skalade räkor eller scampi• 1 litet glas vitt vin• 2 rågade msk tomatpuré (eller 6 mixade soltorkade tomater)• 1 citron (rivet skal och saft)• 2 nävar rucola, grovhackad

Koka spaghettin i en stor kastrull med saltat vatten enligt förpackningens anvisningar. Värm under tiden 3 matskedar fin olivolja i en stor stekpanna och lägg i vitlök och chili. Fräs de skalade räkorna i 1 minut när vitlöken börjar ta färg. Lägg räkorna åt sidan. Tillsätt det vita vinet och tomatpurén och sjud i ett par minuter. När pastan är klar häller du upp den i ett durkslag – spara lite av kokvattnet. Häll pastan i såsen, pressa över citronsaft, tillsätt hälften av rucolan och lite av det sparade kokvattnet (om konsistensen känns för tjock). Smaka av med salt och peppar. lägg i räkorna, strö över rivet citronskal och resten av rucolan.

OBS! Jag hade i 4 vitlökar (nja, jag och jag, jag var inspiratör och projektledare men lade barnen i de mer köksliga momenten, det var i stället mamma/mormor Lena som kockade gott) och hade nog kunnat ha i någon till samt lite mer chili, men det är ju upp till var och en.

No hay comentarios: