15 nov 2008

Inre v/s yttre (samt centrifugala krafter så fick vi in ett fint ord!!)

När jag blir RIKTIGT jäkla arg på Rogge, ja då får man hålla sig för att inte skriva av sig här. För visst hade jag säkert fått fantastiskt stöd (kvinnor har en tendens att förstå kvinnor och män att förstå män) men eftersom hans svenska inte är heltoppen så känns det inte helt fair för han kan inte gå in och försvara sig.
Mig själv kan jag däremot lämna ut hur mycket jag vill.
Häromdagen då jag skulle lägga Gala och hon bara skrek och skrek utav sina lungors fulla kraft (och det vill absolut inte säga lite) så sade jag som ett mantra med mörk röst:
Såja Gala, nu skall du sova, guapa, nu skall du sova, såja Gala, nu skall du sova, luuugn, nu skall du sova.
Och inom mig så skrek en röst högt och arg: Håll käften håll käften håll käften jag hatar dig jag slänger ut dig genom fönstret jag orkar inte mer.
Sicken skillnad på inre och yttre. Man kan dra en rad paralleller till detta sade amatörpsykologen Viktoria Löwenthal och tänkte på den trevlige grannen som visade sig vara både det ena och det andra (skriver inga sådana ord så slipper man komma upp på google i fel sammanhang). Fast skillnaden är väl då att det inre får blippa ut lite då och då. Jag har hittills lite koll men tänker ofta på dem som tappar den och förstår ALLDELES för väl att det kan hända.

5 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Jag tycker det låter väldigt mänskligt. Så där har vi ju titt som tätt. Speciellt uttröttade småbarns mammor. Var au pair en gång hos en familj där mamman berättade för mig att hon satt högst upp på trappavsatsen och hade lust att kasta ner ungen för att den aldrig slutade skrika. Det är en himla tur att man har spärren som stoppar en. Men jag tror att få tänka tanken fungerar som en säkerhetsventil?

Anónimo dijo...

Jag vet också precis vad du menar...Jag kan förstå hur det kan gå över styr när man är trött och barnet har tärt på nerverna under en lång stund.Helena

Viktoria Löwenthal dijo...

Tack för att ni håller med i stället för att anmäla mig : )

Elin dijo...

Hmm är detta vad som komma skall?
Jag som redan kan tänka mörka tankar om nära och kära,dock inte om Isaac(än).

grancanariamamman dijo...

Ja du, om du bara visste vad alla andra till synes kontrollerade människor har i tankarna... Jag tror dock att du bara behöver sova!!! Och då menar jag sova 12 timmar i STRÄCK!