2 nov 2009

La castanyera - "Kastanjetanten"









Jag tycker det är så skönt att bo i en del av världen som har helt flängda traditioner. I stora delar av världen firar man halloween, Katalonien firar kastanjetanten.. Kastanjetanten kommer med rostade varma kastanjer och sedan äter man panallets. Sist jag var på dagis och firade la castanyera med panallets så var det Junias grup som hade gjort dem, då var man stolt mor och åt gärna. I år såg de ovanligt snoriga ut och nja..hade det varit Galas grupp som hade gjort dem hade jag inte ätit om jag så fick betalt men andra ungars panallets lockade inte heller så särskilt. Gala fick nöjd tag på en av de få som hade choklad på sig och matchade snart sin tröja.

Annars tycker jag nog att panallets tillhör det godare godiset de har att erbjuda här, i synnerhet om de är hemgjorda.

Recept (publicerat även förra året)

Per a la massa:
500 g. d'ametlles mòltes (mald mandel)
500 g. de sucre (socker)
150 g. de patates cuites (kokt potatis)
raspadures de llimona (citronskal)

Guarnicions: (dekoration utanpå)

100 g. de pinyons (pinjenötter)

100 g. d'ametlles crues picades (hackad mandel)

100 g. de coco ratllat (kokos)

25 g de cacau en pols (kakao)

2 ous (ägg)

Gör bollar, rulla i ngn av utanpå-ingarna och lägg på smord plåt. In i förvärmd ugn 10-12 minuter.





No hay comentarios: