16 feb 2009

Att få hjälp

Här i Spanien har väldigt många städhjälp, ibland i form av någon stackars förslavad mormor eller farmor och ibland betald. Vår granne, vet inte om jag nämnt dem tidigare, de har 4 barn: en flicka på 5 år och så trillingpojkar på snart 4.
Klockan 6.10 dyker mormor upp med tåget från Barcelona (vi brukade mötas på vägen när jag var höggravid och inte längre kunde ta bilen). Klockan 7 kommer an "röjtant" som ser till att allt det där "dagliga" blir gjort, plocket och allmänstädningen alltså. Klockan 8.30 kommer farmor och hjälper mormor att ta barnen till skolan.
Klockan 11 är mormor själv att handla och fixa kvällsmaten, putsa kristallen eller vad man nu kallar det på svenska samt pyssla och dona.
Klockan 16.45 ses mamman och mormodern på skolan och går gemensamt hem. Mamman går sedan och tränar för att komma hem lagom till att maten står på bordet. Sedan lägger de tillsammans barnen och när de alla sover åker mormor hem, cirka klockan 21.30.
När jag en dag berättade att jag var tvungen att skynda mig hem då avia skulle komma med goda canelonis sade grannmamman: Åh vad jag blir avundsjuk, du har det bra du.
Har hon hål i huvet eller vad?