17 feb 2010

Sir William fortsättning

From: sara
To: jörgen
Subject: FW: Har mina smaklökar eller blandningen ändrats??
Date: Mon, 15 Feb 2010 10:42:19 +0000

Hej igen, det var jag som ringde om Sir Williams (jag som lite blygsamt jämförde mig med Galilei...)

Jag hoppas, hoppas verkligen att Sir Williams får tillbaka sin rätta touch så småningom. (Kanske du som själv blandat till det tidigare måste fara ner till Tyskland för att ge dem en lektion i hur det ska göras? Tänk om det är någon rest från din cementblandare som man nu saknar....?????!!!!! (även om stockholmarna i gemen inte märkt skillnaden).

Mvh

Sara

(Eppur si muove!!! Och likväl rör den sig!! Som Galilei lär ha muttrat för sig själv efter att han av Inkvisitionen, under hot om dödsstraff, tvingats "erkänna" att jorden visst stod stilla, och var Universums centrum.)

-------------------------------------------------------------------------------------

De: Sara
Para: viktoria löwenthal
Enviado: mié,17 febrero, 2010 21:38
Asunto: Brev till Källarmannen/ Cementblandarmannen, den stackars trötte te-försäljaren

Haha, nu börjar det bli en riktig långkörare!

Jag har två nyheter:

1. I söndags morse väcktes jag till dofterna av den gamal VANLIGA Sir W - Thomas tyckte så synd om mig där jag kved över bergamott och överflödet av blommor, och erinrade sig plötsligt att han sett att man på Gotland, i tebutiken Kränku i Visby, sålde Sir W. En kollega till Thomas var på jobb på Gotland för ett tag sedan, och Thomas passade då på att be honom köpa en ordentlig laddning, i förhoppningen att de skulle ha den riktiga, friska Sir W kvar.

Underbart! Nu visade det sig dock att Sibyllan givetvis levererar till dem också, så snart är även det Gotländska (ÄKTA) Sir W:et även det ett minne blott, de kommer strax (kanske redan?) att ha Tyskens blandning... Just nu väntar jag på besked från Kränku för att få reda på om de har något kvar av den äkta blandningen, medan Thomas undersöker långtidsförvaring genom vakuum och frysmetoder för att kunna hålla det färskt länge (en livstid?) om vi skulle få tag på en stor laddning äkta.

2. Jag ringde i förrgår eftermiddag till Sibyllan (även jag hade letat efter Henrik Berg på nätet men varken hittat epost-adress eller nummer). Mannen jag talade med lovade att framföra mailet till Henrik Berg om jag skickade det till honom, och undrade om han kunde stå till tjänst med något annat. Men det verkade så osäkert med vidarebefodrade mail - skulle Henrik Berg verkligen nås av det? - så jag förklarade vad mitt ärende var. Då berättar mannen jag talar med att han är Jörgen, "den förre ägaren", mannen i källaren, sonson till Sir Williams uppfinnare!!! I rakt nedåtstigande led! Han jobbade kvar ett tag under den nye ägaren, och sade några konstiga saker:

dels att det inte VAR någon skillnad på källar-Sir W:t och Tyskens Sir W - det blandades av samma råvaror som han själv blandat sitt av: hans råvaror kommer i själva verket från Tysken, samme tysk.

sedan sade han att "stockholmarna inte märkte någon skillnad", max en av 100 hade kommit och påpekat att det var någon skillnad, och det hade de gjort i alla tider (precis som vi ibland noterat att det stundtals är en lite svagare smak). Men "om inte ens en av hundra stockholmare märkt någon skillnad, så kan det väl inte vara så stor skillnad". Hrmpf? Ska stockholmarnas smaklökar utgöra något slags rättesnöre nu??? Jag hamnade i ett vägval: bli tvär och besvärlig eller förstå denne stackars man som just berättat och ursäktat sig för att han tvingats lämna bort blandandet till Tysken - i början hade det väl inte varit en så stor grej, men i takt med att Sir W ökat i popularitet hade det blivit ohållbart: de sista åren har han inte stått o ch vägt sina teer och rört lite i en stor skål, han har använt CEMENTBLANDARE (!) på nätterna nere i sin källare, för att hinna med massornas behov av detta utsökta te. Cementblandare!

Jag fattade faktiskt lite sympati för mannen, och förklarade lite försynt att massorna (i det här fallet de uppenbart smaklöks-lösa stockholmarna) faktiskt kunde ha fel; hur var det inte med Galilei och hans teori om att jorden snurrade, var platt och INTE universums mittpunkt??? Galilei tvingades ta tillbaka detta, för att MASSORNA inte trodde/tyckte/förmådde förstå att det faktiskt var så. ANnars skulle det bli dödsstraff!

Så antingen sällar vi oss till den skara som genom århundraden tvingats lida för sin övertygelse men oförtrutet kämpar för den, eller så backar vi och gör avbön, muttrandes i våra skägg: "Men JAG tycker han smakar annorlunda".

Bifogar brevet (se ovan).

Puss puss

------------------------------------------------------------------------------------

hahahahhahahaaaaa
jag skrattar ihjääääääääääääääääääääääl mig.
får jag lägga upp även detta på min blogg (har inte frågat tidigare då det inte var så extremt). men alltså, du är ju bara absolut bäst på att skriva, roligast av alla och borde bli, ja jag vet inte vad, sittnerare el ngt annat.

många pussar och en sak till, kan man inet få receptet av jörgen så kan vi ju blanda själva?
jag har plats för cementblandare på terrassen

vik

------------------------------------------------------------------------------------

Bara lägg upp! Jag har också tänkt att vi kunde få receptet - det märks ju att vi är desperata, faktiskt galna av desperation och abstinens

-------------------------------------------------------------------------------------

Fortsättning följer.....


2 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Wow! Sara är ju en projektledare i en klass som inte är av denna värld.

mari dijo...

Låter hemskt. Dom får vällan se till att behålla smaken eller så får dom byta namn på teet.

Varför går du inte in och rejtar dom på: http://www.rejta.se/omdome/509095/Sibyllans%20Kaffe%20o.%20Tehandel