17 feb 2010

Sir William är död. Länge leve Sir William. Eller?

Vad jag gör jag när jag inte jobbar och inte skickar utskick åt Amnesty International:

Hej,

sedan många, många år är min syster och jag beroende av Sir Williams som morgonte. Jag åker med jämna mellanrum in till Lund till er mysiga butik enkom för att gå till Tehuset Java för att köpa ett par kg te: ett till mig, ett till min syster som bor i Spanien (skickas med nån kompis som ska hälsa på eller med posten). Och så passar man på att köpa något annat spännande, kul eller gott!

Ibland händer det att man får en laddning Sir Williams som inte känns riktigt lika smakrik som den brukar: jag uppfattar det som att man får det sista i en stor laddning el dylikt, kanske inte lika purfärskt som man önskar. Men det handlar i så fall om en svagare smak; alltså samma smak, fast svagare. Och nästa gång är allt bra igen.

Men den senaste laddningen tycker jag har en annorlunda smak. Den är inte lika fyllig som vanligt, har en form av metallisk nyans. Det är också mer blommor i. Svårt att förklara, men smaken är liksom inte lika välintegrerad, väl sammansatt som vanligt. Det är som att det är flera konkurrerande smaker: det svarta teet, det rökiga, det citrusdoftande etc, istället för en himmelsk sammansatt "ny" smak som fötts genom att dessa komponenter blandats (som det tidigare varit). Har ni någon förklaring till detta, eller har mina smaklökar förändrats? Har blandningen ändrats? Jag trodde att Sir Williams var typ varumärkesskyddat och att ni får den någonstans ifrån, färdigblandad, men jag kan ha fel. Är leverantören pålitlig???

I vilket fall som helst så längtar jag efter min vanliga morgonkopp sir W!!!

Ni kanske tycker vi är petiga och nördiga, men jag har en känsla av att ni är minst lika intresserade av te som vi, så jag tänkte det var bäst att kontakta er!

Vore väldigt tacksam för svar!!

Med de vänligaste hälsningar,
Sara XXX

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej Sara,

Tack för ert mail.

Ni har helt rätt.
Sibyllans Te & Kaffehandel i Stockholm som blandar Sir William har genomgått ett ägarbyte. Gamla ägaren har tidigare blandat Sir William för hand i butikens källare men nu efter ägarbytet blandas Sir William på beställning från en huvudleverantör i Tyskland.
Då utgår leverantören från en smakprofil och den har förändrats i skiftet mellan leverantörer.
Jag beklagar att säga det men Sir William kommer i framtiden att smaka som den gör idag.

För ytterligare information ber jag er kontakta den nye ägaren Henrik Berg på Sibyllans Te & Kaffe.

Med vänliga hälsningar

/Carl-Olof Skeppstedt


------------------------------------------------------------------------------------------

Läs nedan!! Sir W har bytt skepnad


------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,

jag har fått fruktansvärda nyheter från min syster i Sverige angående Sir Williams välmående. Jag skulle vilja ha tag på Henrik Berg på Sibyllan i Stockholm men vanlig google search får inte fram ngn bra mailadress. Ni råkar inte ha en?

Med vänlig hälsning
Viktoria Löwenthal

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Hej,
Vi skall få fram hans mail till dig.

Ni är riktiga tekännare som på ett mkt bra sätt beskriver teets skillnad nedan :)
Men jag vill bara påpeka en sak och det är att för att dagens teer skall kunna genomgå en riktig kontroll av bekämpningmedel så måste teet kontrolleras på oberoende laboratorium och det är detta som Henrik Berg på Sibyllan nu gör via sin tyska importör. I stället för att han tar teet direkt från Kina och blandar i sin "källare"
Plus att kvalitetetn på teerna är högre i denna blandning.
Sedan kan jag hålla med om att det är lite väl mkt Earl Grey smak på den, men för att han skall kunna överleva och få ut de volymer han behöver så "måste" han helt enkelt blanda den i tyskland. Men kanske kunde man som sagt önska att den var lite mildare i smaken. Jasmin blommorna ger inte mkt smak utan är mest dekoration, men den är lite väl kraftig och inte så balanserad som den varit.

Så jag förstår din "upprördhet" rörande Sir Williams välmående, men i själva verket har han genomgått en hälsokur och kommit ut starkare på andra sidan..:)

Jag återkommer snart med hans mail.

Tack för era åsikter och engagemang!


Mvh, Sofia Wilén , Carl Olofs syster

Tehuset Java AB
Västra Mårtensgatan 8
Box 2045 - 220 02 2045 - 220 02 LUND
SWEDEN


HUR SKALL DET GÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ????????!!!

10 comentarios:

Selmas o Gretas krypin dijo...

Där satt den! Striden om Sir Ws välmående och vara eller icke vara är i full gång! Upp till kamp!!
Tänk om ni skulle lyckas få dem "gamle ägaren" att privat, off-side, fortsätta blanda några kilon då och då i sin hemmakällare, till 2 teälskande systrar, en i Malmö och den andra på spanska ostkusten :-) Ska med spänning följa utvecklingen! Länge Leve SirW!

Rebecca Löwenthal dijo...

Ni är inte kloka nån av er!!!vem tusan har hjärntvättat er i sir Williams anda?

Anónimo dijo...

Hej hej

Jag läser till lärare i Lund och jag o min sambo är jätte sugna på att flytta till Barcelona. Vill jobba som grundskolelärare på svensk skola.
Undrar om du har några kontakter i Barcelona?

MVH
Monireh

monireh_love@hotmail.com

mormor Lena dijo...

Vilken dramatik kring sir William! Ska jag kanske flytta till Stockholm när jag har pensionerat mig och stå i Sibyllans källare och blanda te?? I smyg och oavlönad för att det ska löna sig? Det kanske är en strålande idé! Puss.

Anónimo dijo...

Jag minns inte... när var det vi började dricka sir W...??? Var det inte Ulla i Västerås som introducerade det på morfars 65-års-dag? Eller vänta var det inte familjen Tinmark på Åttamannavägen?

Sara dijo...

Oj jag råkade bli anonym. Den som inte lider av förträngningsmekanismer är alltså jag, sara, som nu kom på att det ju var Gunny och Bo som alltid bjöd på Sir Williams!!

Sara dijo...

Förresten jag tycker det verkar var ett strålande extraknäck för dig mamma! Jag har dessutom fått inside info och vet att man de senaste åren blandat till sir w med cementblandare i Källaren under Sibyllan!! Det du!! Berättat för mig av uppfinnaren till Sir W-blandningens sonson Jörgen, som jag talade med i telefon!! (OBS jag skojar inte)

Viktoria Löwenthal dijo...

Hahaa, det skall vara Sir William till att sparka igång en het diskussion på denna annars så tama bloggen.
Ja jag minns definitivt ´vem jag brukade dricka Sir William med. Vid poolkanten hemma hos Fru Ranft. Sådant glömmer man inte.

Y dijo...

googlade Sir William-te och hamnade här. Vill ni vara lite äventyrliga kan ni prova 21:an från Linköpings tebod. http://teboden.com/te-2 Den ska vara svenskt källarblandad.

/Y

Anna-Lena dijo...

Hej! Finns det en fortsättning på sir Williams-historien att läsa någonstans? Är nyfiken...