25 ene 2009

Socker sötare i Spanien?

E det vi karga svenskar som spökar eller vad?!
På sista tiden då jag bakat mycket efter svenska recept tycker jag mig ana att det blir sötare än vad det borde. Är det sockret i Spanien som är sötare eller är det min smak som blivit "vuxnare"?
Nej skratta inte, mjölet här är t.ex. VÄLDIGT annorlunda från det svenska och det tog lååång tid innan jag fick till det ordentligt med en vanlig sockerkaka.
Idag hade vi picnic på playan och gjorde Gullans smarriga chokladkladdkaka.. (tog receptet från http://www.tasteline.com/recept/Kladdig_chokladkaka vilken verkar vara den gamla hederliga Gullans. Byt ut mot 100 g smält smör).

2 comentarios:

Anónimo dijo...

Sockret är annorlunda. Min mamma tyckte att det var mer finmalet - om jag minns rätt. Men jag kommer inte ihåg om man borde ta mindre socker för det.
Helena

Viktoria Löwenthal dijo...

Mer finmalet...ja kanske...det har jag inte täönkt på (men kanske tänkte jag på det i mina ungdoms dagar)