22 ene 2009

Sömnproblem - Vi har provat...

  • sova i eget rum
  • sova i tysta rummet mot havet
  • byta plats på sängen
  • sova med junia
  • sova med rogge
  • sova med mig
  • sova i resesäng
  • sova i sin säng bredvid vår säng
  • knölas in bland massa gos i sängen för att känna sig som i magen
  • byta tvättmedel på lakanen
  • homeopati
  • metod "gradual alejamiento" dvs långsam inlärning till att sova själv
  • få välling var gång man vill
  • aldrig få välling utan bara vatten
  • inte få vatten
  • byta blöja så fort den är lite blöt
  • sova borta
  • sova med musik/radio
  • sova med lite svagt ljus från nattlampa
  • sova med napp
  • sova utan napp
  • sova med snuttefilt/gosedjur
  • äta äta äta hela dagen
  • ha allt i superfasta rutiner (äta 12, middagssömn 13, mellis 16, parklek till18, middag 18.30, bad 19 och sova 19.30
  • läggas senare
  • vara ute för att "få MYCKET frisk luft" hela dagen
  • någon annan än mamma lägga
  • bada med Johnsons "relax-bad" med äcklig artificiell lavendellukt
  • inte få ngt med laktos
  • massage
  • lugnande eteriska oljor
  • Blevits "Dormir" dvs en dricka gjord på olika örter som skall lugna och dämpa och som säljs på apoteket
  • Låta henne skrika tills vi alla tröttnar (och grannarna flyttar)
  • Gunga, vagga, buffa, smeka, sjunga, nynna..
  • Positiva ord som males fram med sömnig basröst: Nu skall Gala sova gott gott, mmm vad gala skall sova gott, hela natten, sova gott, mmm, gala skall sova gott gott..

På dagis har de dessutom med fullständigt misslyckat resultat provat 5-minutersmetoden (Metodo Estivil som den kallas här)

Tror inte jag glömt ngt men det är faktiskt möjligt...

Idag skall vi prova akupunktur. Sedan kvartstår Rosa Jove (sömnpsykolog som skrivit boken Dormir sin lagrimas).

Håll tummhelveterna

7 comentarios:

Viktoria Löwenthal dijo...

Oh, jag glömde: även prövat för varmt och för kallt

Eva dijo...

*Håller tummarna* Fan va jobbigt det låter. Dina kunde bara somna när hon satt i bilen en period, så Fredrik körde runt sakta i kvarteret på natten (måste sett skumt ut)

Selmas o Gretas krypin dijo...

Heja heja!! Vi håller tummarna så det knakar!!!! Det MÅSTE ju bara hjälpa med den otroligt positiva inställningen de verkar ha till just sömnproblem hos barn!!! LYCKA TILL NU!!!

Anónimo dijo...

Jag antar att ni har testat om hon tål mjölkprotein?! Vår yngsta skrek hela nätterna tills vi lade av med mjölken - det vände med en gång. Mår hon bra sover hon väl tillräckligt. MEN det hjälper ju inte slutkörda föräldrar...

Anónimo dijo...

Jag håller alla mina tummar så in i helvete. Lycka till säger jag, men du har verkligen provat allt. Som jag sagt hundra ggr förut, jag lider med dig.
Helena

Anónimo dijo...

Berätta hur det gick hos Akupunktören Carmen!!!!!!!!
Gjorde hon samma "magi" som med Max (som sov för första gàngen pà 10 mànader utan skrik pà en gàng efter behandlingen - sen àterkom vi varannan vecka under 4-5 mànader)
Är sà nyfiken och hoppfull!!! Ge det 5 ggr innan ni ger upp - ifall det inte funkade första gàngen!!!

Viktoria Löwenthal dijo...

Eva: Haha, man skulle göra en liten dokumentär om alla dessa människor som kör runt med svande barn!!

Maria: Ja visst känns det så!

Anette: Ja, provbade att ta bort välling men ingen jättestor skillnad, men detta började ju redan innan då jag helammade, det började faktiskt i princip i magen skulle jag kunna säga.

Helena: Så fort ungen sover i alla fall 8 timmar på raken så lovar jag att svara på dina mail etc..Lovar!!!

Mari: You´ve got mail!