8 may 2009

Micromundo // Microvärld

There is something rotten in the state of Denmark. Again.
När jag gick hos psykolog så lärde han mig många bra saker. Bland annat konceptet "micromundo".
Han ville att jag skulle lära mig att acceptera att man hade en familj som man föddes i och sedan skulle man ha en "micromundo" där man hade alla man håller av och som man vill skall tillhöra den innersta kretsen. Det viktiga var att acceptera micromundun som ens familj och inte den andra (om den nu inte var något att ha alltså, och man fick ju plocka hur många man ville från kärnfamiljen in i micromundon) och alltså inte sörja över dem so inte var som de borde. Steg två var att acceptera även den ursprungliga familjen som den var men med lite mer distans och som en starkare person, de starka känslorna som ofta styr familjerelationerna skulle man då ha lyckats få bukt med (det var en lång pocess med flera steg och inget jag tänkerta upp här). Och steg trevar att välja om man sedan kunde ha kontakt med ursprungliga familjen utan att bli sårad/frustrerad/galen etc.
Kan man inte det är det bättre att stanna på steg 2.

4 comentarios:

KARLAVAGNEN dijo...

Jo men det är ju sådär... Man har sin kärnfamilj och sedan de närmaste kompisarna och det är ju ens familj.

Om man sedan blir gaaallllen av att umgås med dem så är det ju bara att bestämma var man lägger ribban? Om man tänker pina sig igen varenda högtid eller bara varannan. Osv? Så ta det inte personligt när släkten i Sverige bara vill fira var tredje högtid med dig! ;-P

PS: Kan du skicka hit lite roliga B-Activa lattjo pastiller?

Viktoria Löwenthal dijo...

Nja..nu snackar inte jag familjerelationer light utan här är det hardcore. Inget firande av någonting, inte hälsa i en kö, inte svara i telefon...under 10 år eller så. Det andra, det där du snackar o, det är när man har en normalrutten familj.
: )
I vår familj har vi inga gråzoner, you know?

KARLAVAGNEN dijo...

Waow... Hard core familj, like italienskt maffioso typ... NÄ, hua, sånt har man inte tid för - livet är för kort!

Anónimo dijo...

intressant med en psykologisk teori så här på lördagkvällen (i mitt fall), den tackar vi för.
Helena