1 may 2009

Dags att deklarera

Jo även i härliga soliga (och emellanåt riktigt regniga) Spanien så deklarerar vi..
MÄRK VÄL: Relativt okänt avdrag finns under "speziale för dig som bor i katalonien" nämligen 300 euro i avdrag för dig som fick barn eller adopterade under 2008. Och jag pratar INTE om "de där 600" eller "de där 2500", vale?!
Det är INGENTING som de kommer att säga till dig eller skriva in som en ren till skänks. De som sitter där är trötta och bakis och har inte mycket mer aning än vi många gånger, tyvärr.
Jag som nu har blivit relativt bra på det hemska och fullständigt obegripliga "programa padre" som de av någon anledning utger för varandes "smidigt och simpelt" har nu kunnat verifiera denna aning som jag hade sedan jag gjorde min deklaration för 2005 (året då Junia föddes) och jag hade turen att få en tjej som kände till detta lilla faktum. Efter det har jag faktiskt inte någonsin hört talas om det igen och alla ser allmänt "what?" ut när jag frågar om de lyckades få med det på deras deklarationer.
Så se upp och kräv era rättigheter.
Jag har annars själv gått från att vi skall betala tillbaka 3800 euro (yurk!!) till de mer ok 528 (fortfarande stort yurk men något mindre än tidigare, det kan ni väl hålla med om?). Men helt ärligt har jag ingen aning, det är för fan helt lurt det här systemet "padre" (fast att det ofta är något lurt med fäder det kan vi kanske alla vara överens om...).

3 comentarios:

Unknown dijo...

Vet du om det även gäller barn födda 2007? Hoppas, hoppas!

Viktoria Löwenthal dijo...

Hej Jessica,

det borde ha varit med i din deklaration från 2007 om du deklarerade här i Spanien.

Kolla under Deduccion Autonomias.

Nu är det tyvärr för sent.

Vik

Unknown dijo...

hm, ska kolla. Men känner inte igen att jag sett nàt sânt sâ det missades nog. Buhuu.

Tack!