7 jul 2009

WOW! Mitt första doulauppdrag - en succé!

Efter cirka 40 timmars värkarbete föddes äntligen lille Eitán, bebisen som innebar MITT FÖRSTA DOULAUPPDRAG!
Helt fantastisk upplevesle, otroligt intressant, kul, roligt, jobbigt och ja, inte minst långdraget..
När han äntligen kom ut tror jag att jag grät mer än mamman, av glädje, lättnad över att han var frisk, och av ren utmattning.
Jag kände mig sååå redo och triggad och det gick precis så bra jag hade kunnat önska, ja bättre faktiskt. Förutom en barnmorska som vägrade ha mamman som födande om hon inte genast bytte ut doulan mot sin mamma eftersom hon inte "jobbade med doulor" och faktiskt "föredrog att ha en familjemedlem med" och sedan aldrig kom tillbaka efter att mamman klargjorde att HENNES val var att föda med Viktoria, doula, som för övrigt inte var något att vara rädd för då jag inte bets. Själv mötte jag henne aldrig då detta skedde under den enda pausen jag hade.
Eftersom vi inte visste att hon inte skulle komma tillbaka så lade vi upp strategi (jag var i chock men visade ingenting för mamman, herrejisses, som att hon DESSUTOM behövde detta on the top of allt värkarbete!!). Jag sade att nu använder vi all energi vi har till att föda barn och struntar i dumma kommentarer från barnmorskor, hon hade nog inte fått en ordentlig frukost. jag lovar att jag skall sätta på stora charmoffensiven när hon kommer, maken till trevlig och samarbetsvillig doula sällan skådats!
Men, i stället kom det en snabbt inringd ny barnmorska, iklädd leopardmönstrad kroppsstrumpa och 5 centimetersklackar och en jättestor läkarrock ovanpå detta. Till en början var hon aningen skeptisk till mig men då jag bara fortsatte att vara där för mamman, andades profylaxandning, guidade henne, uppmuntrade, skojade och skrattade på så VANN JAG ÖVER DEM EN EFTER EN och det var en FANTASTISK KÄNSLA!!
Mare Meva är inte ett företag med militanta doulor, vi är till för att vara ett stöd för mamman när hon föder och det stödet är vi INTE om vi bråkar med personalen. Läkaren som kom in i slutet och som har haft hand om mamman sedan starten på graviditeten hälsade för övrigt inte heller, ignorerade mig fullständigt, men i slutändan visade sig att han assisterat vid min sista förlossning (Galas födelse) så då var vi helt plötsligt "colegis" och visst, han hade känt igen mig och bla bla..
Det slutade med kejsarsnitt då bebisen hade bajsat i fostervattnet och värdena sjönk drastiskt för var minut som gick och då lät det mig till och med vara med i operationssalen - IN SPAIN!!! Jag fick vara med hela tiden och när bebisen var född och mamman skulle sys ihop fick jag sitta med henne och hålla bebisen nära henne hela tiden - återigen WOW!
Helt otrolig vändning, och kan ni tänka er när surkarten till barnmorska får höra detta?!
När jag gick var jag hej och tjenis med hela bunten och jag nästan flög ut från sjukhuset : )
Nu är jag helt tiltad däremot, men det känns fantastiskt bra.


Bilder från detta maraton kanske kommer om mamman ger sitt medgivande.

13 comentarios:

Hannah dijo...

Men hur kan någon vara så dum!? Vilka människor! En stackars människa som ligger där och ska föda, liksom! Hur kan man hålla på så då? Tur att det gick bra till slut. Bra jobbat! :)

Elin dijo...

Grattis Viktoria,och grattis till den nyblivna Mamman.
Ja vad skall man säga om den Spanska sjukvárden och det bemötande man fár ibland. Isaac´s förlossning var ju som sagt ingen dans pá rosor heller,med ocksá ett antal konstiga läkare och barnmorskor.Bra att du lyckades charma dem.

Annette dijo...

Var var pappan?
Är han ute ur bilden, eller får han inte vara med i Spanien? (Stackars pappa i så fall.)

Rebecca Löwenthal dijo...

GRATTTTTIIIIIIIIIISSSSSSSSSSS! till er alla tre
Puss puss

Anónimo dijo...

Herregud! Vilket sjukhus var det här?

Viktoria Löwenthal dijo...

Hannah: Ja visst, men vi har fått oss ett gott skratt i alla fall. För hade det inte varit för henne hade vi aldrig fått se den andra barnmorskan, hon i leopard, upptuperat hår och högklackat..

Elin: Ja det är väl som med allt, man får ha turen med sig.

Annette: Bara för att det finns en mamma behöver det inte finnas en pappa och vice versa ; )
Pappor får absolut vara med, ingen diskriminering där - alla har rätt till en följeslagare.

Bäcka: ring ring ring...är du aldrig hemma?

Anonym: Sjukhuset spelar mindre roll då detta var via privatförsäkring och då jobbar läkare och barnmorskor på olika sjukhus. Bättre än att söka sig till ett specifikt sjukhus är att söka sig till en specifik barnmorska/läkare (om man har privatförsäkring) för det är de som kommer att vara med dig när du skall föda.

Viktoria Löwenthal dijo...

Elin: Haha, vad torr jag lät! Inte menat som något personligt, det blev bara helt torrt när jag skulle svara, eftersom jag vet att din förlossning var minst sagt dramatiskt och du INTE hade turen på din sida. inte det minsta. Fast lille Isaac kom i alla fall ut som han skulle till slut. Stor kram

Eva dijo...

Wow! Om jag blir gravid nån mer gång och föder i spanien vill jag ha med dig!

Viktoria Löwenthal dijo...

Eva: Shoot!! Jag väntar med spänning : )

Rebecca Löwenthal dijo...

Vi har ju också sommarkvällar här och vi har ju parken runt hörnet. Nu går vi snart ut igen, vi har bara laddat matbatterierna efter stranden och havet. Det var ljuvligt och Falsterbo när det är som bäst! Sol, sand, hav och nästan inga människor....

Elin dijo...

Äsch jag lyckas alltid láta sá klagosam.Huvudsaken är ju att den nyblivna Mamman már bra,och inte alls min mening att ta med mig i historien. Fick bara lite flaschback när du skrev om byte av barnmorska,läkare etc.
Kaffe ngn dag?
Kram

Anna i Vänge dijo...

Jag blir så himla inspirerad när jag läser om ditt karriärbyte. Härligt att ditt första uppdrag blev en sådan succë. All lycka i fortsättningen!

Anónimo dijo...

Guud va roligt!! Grattis!! toppen!
Helena