28 ago 2007

Flygbolag

På vägen till Sverige åkte vi med Ryan air. På vägen hem åkte vi med Spanair.
Tidigare åkte jag alltid med Sterling. Innan de fanns till Barcelona åkte jag med SAS/Spanair.

Helt ärligt: Det var UNDERBART att åka med Spanair. Sedan Maersk och Sterling blev uppköpta av ngt isländskt bolag (FL Group?) har det gått från bra, billigt och service minded till rena rama katastrofflygningar. Sur och missnöjd personal, tjafs vid incheckning, extrema prishöjningar (barnvagn gick från gratis till jag tror det sista jag hörde var 16 eller 20 euro PER RESA!!) för att inte tala om dessa förbannade förseningar (utan minsta förklaring). Och om man ifrågasätter deras attityd menar de att detta är för att det är lowc ost. Men det är faktiskt inte så mkt low cost.

Jag betalade inte mer för våra biljetter till Sverige med Spanair än vad det hade kostat på Sterling. Och jag har garanterat en bättre resa. Trevlig och framför allt OBYRÅKRATISK personal vid incheckning som gör resans start behaglig, lugn och trygg.

Och om Ryan air har jag inte mycket att säga, helt ok förutom att personalen var ung och lite oerfaren. De frågade mig om jag var gravid varpå jag tänkte JUPPI! De har ngn extra service att gravida får sitta i bekvämare stolar. ”Hur långt gången är du?” frågade hon var på jag tänkte att va fan, jag drar till med lite extra så att det inte är ngn minimumgräns. Nästan 5 månader svarade jag glatt. Och blev krävd på läkarintyg. Och skulle inte få följa med. Från vilken dag kräver ni läkarintyg, undrade jag. Från dag ett, var deras svar. Crazy värre.
Jag lutade mig fram lite förtroligt mot tjejen och sade: Förlåt om jag låter brutal, men om jag skulle börja föda nu så skulle knappast ngn märka det, jag går in på flygplanstoaletten och plopp ut kommer blod och that´s it, fattar du? Inte barnafödande direkt, om du tror det.

De sprang iväg och joxade och kom tillbaka och sade att ok, du kan få åka.
OK? OK?? Not ok, en ursäkt tack, mitt hjärta satt rejält i halsgropen ett tag. Packning för ett helt komani, Junia som galer om att hon vill träffa gudmödrarna Betty och Dottis (Betty och Rossy) och olika resor inplanerade i Sverige under en månad, lägenheten utlånad...yeah right.

Som sagt, att sedan åka med Spanair, ja det var paradiset.

No hay comentarios: